söndag 26 april 2009

Blacktop Express AB



Tänkte sätta in lite bilder på min lastbil. Hade åkeri i 3 korta månader 2004. Köpte en Volvo FH16 470 av Norrbröd i Övik. Hittade annons på blocket. Eller Melin hittade annonsen. I deras ägo hade den gått linje Ume-Östersund men blev av med körningen strax innan jag köpte den.
Jag körde som extrabil under Örnfrakt. Körde sånt som linjebilarna inte hann helt enkelt. Körde mest pappersmassa och virke. Pappersmassa från Domsjö till Skoghall och Norrköping, virke till mest Småland. Allt möjligt hem. Höll mig mellan Lule och Ljungby.
Åkerinamnet kommer från amerikansk slang. Blacktop betyder asfalt. Fick förklara det några gånger.. Hörde det första gången i en countrylåt, When we were kings av Brooks&Dunn. Dom nämner det i Nu blåser vi snuten och i även 2fast2furious.
Vid besiktning av släpet, 1991 Ekeri, så blev det spansk flagg.. En rambalk hade gått av på första axeln. Så jag fick tag på ett gammalt Nordprotekt släp på Scania i Sundsvall som jag fick hyra, under tiden jag fundera på hur jag skulle lösa det.

Men..

Bilen hade gått 88000, vid 91000mil, vid avfarten till Vallvik på E4an så gav den upp. Ville ha ny motor. Men bilen var från 1996 så det var inte värt att lägga ner 130000 på ny motor så jag tog det i kk.

Hade ab så det gick ju ganska bra..

Bilen skrotades och släpet ägs numera av Lindgrens Åkeri i Haparanda. Rullar fortfarande..
Saknar bilen nå hemskt. Skulle vara väldigt intressant och veta hur det hade gått om det inte gick åt skogen. Hade förmodligen kört en riktigt snygg bil nu.. För den här var inte snygg..



Fick hjälp av min kompis Peter att montera en Bevolabåge med 4st Lightforce 240 Blitz. Tog bort ASG-pilen på bilen och reklamen på släpsidorna.

Parkerad hos mor o far i Kroksta. Höll mig inom tomtgränsen.. Fars röv ni ser till höger.. :)
Bilen med Nordprotekt-släpet. Det var här det tog stopp. Precis när det blev 2-filigt. Vi hade varit på släktträff i Strängnäs. Pappa körde, resten av familjen låg nån timme bakom så dom plockade upp pappa och jag bärgades in till Hudik. En Örnfraktsbil lossa ett hus i Gävle så han plockade upp mig och lasset. Hade lastat cement på Lijeholmen i Stockholm.



Kommer en tår varje gång jag kör förbi denna plats..




Motorolja med tillbehör.. Ett foder sprack och ramla ner i motorn.. Plus en böjd stake och en skjuten kolv.





Sista bilden. En kompis hjälpte mig att åka ner och tömma bilen och montera bort ljusen.

3 kommentarer:

cilla sa...

Ja det var synd att det skulle bli så där, vet ju hur mycket du gillar det här med stora lastbilar, klart det är mysigt att ha en egen.

Hoppas det går bra för dig iallafall nu och kom ihåg att köra lugnt ut efter vägarna. Vägarna är fyllda av idioter

kram cilla

Anonym sa...

Sorgligt. :(


/Marianne

Benny olsson sa...

fan då säger jag