tisdag 24 mars 2009

the beginning

Var ju hem till Övik i 5dagar. Det var trevligt att träffa folk man inte har sett på 5,5månad. Sen var det en liten som jag inte träffat alls..
Åkte bussen ner till Stockholm och Niklas,Patrik och Patriks sambo plockade upp mig på Cityterminalen. En bra ide är att inte släppa lös en östgöte, en skåning, en norska och en norrlänning i storstan, i en stor XC90.. Men vi hitta, till slut.. Dom hade varit på möte i Bollnäs så det passa ju bra. Hämtade min packning hos bror och sen for vi te Motala. Gjorde mig hemmastadd i min nya bil och drog sen igen gardin.

Tisdag 10/3

Rullade ner mot Göteborg vid 040o.. Inte kul. Först ställde jag av trailern hos H.O Nilssons. Dom servar kylaggregaten. Det var nå felmeddelande som dom skulle titta på. Sen ner till verkstan för att fixa värmen och avgasrening.
Kom till verkstan vid 8 och fick rulla in. Dom hittade inget fel på värmen men avgasrening kom dom på. Men dom hade inte grejer så jag fick åka därifrån. Hämtade trailern och for till AG Trailer som vi hyr trailern av. Skulle besiktigas. När jag var klar där så for jag till Stigs Center och mötte upp Tomas,Robin och Jonas. Tog med mej Robin och Jonas upp till Oslo. Stannade och handla i Uddevalla och duscha i Håby. I Håby träffade jag Robert Freijd så det vart en del snack. Trevligt. Ses inte så ofta längre.
Kom upp till Oslo och drog igen gardin.

Onsdag 11/3

Lastade fisk. Kom iväg vid 10. Ovanligt tidigt. Ska te Grekland. Samma firma som förra lastet. Lite flyt. Körde till verkstan i Göteborg där Thomas servade sin bil. Följde med han när han besiktiga sin trailer. Träffade sedan Niklas,Robin och Jonas på Stigs. Jonas o Robin skulle ner till Tyskland och byta bil med en annan och sen hem igen. Körde sen ner till Statoil vid gasklockan i Göteborg och tankade och vägde bilen. 20kg över 40ton.. Åkte sen ner till Laholm där Thomas skulle shoppa lite. Sen ner till båten i Trelleborg. Träffade Robin och Jonas där och körde in i båten tillsammans.

Torsdag 12/3

Kom av båten vid 6. Körde bort te Aralmacken som vanligt och stod där i 3h. Sen vidare neröver. Vi skulle åka tåg imorrn vid 17 så vi hade inge brått. Träffade upp Alex och dom bytte bil. Sen så stannade vi på autohofet i Berg, jag å Thomas. ÅÅ nattinatti

Fredag 13/3

Körde 3,5h timme ner till Inntal. Fyllde på Goboxen och tog lös antennerna på taket. Måste för tåget. Jag har ju AC på taket så jag kunde inte ta dom genom takluckan så vi låna en stege från en FERCAM-bil. Italienare. Körde sen bort te Kufstein där vi tankade och sen bort te tåget. Där träffade vi även på Alex igen. Det var Thomas första gång på tåg så jag fick läxa upp han..
Efter 5h på tåget så kom vi fram te Trento och vi ställde oss brevid tåget och sovde.

Lördag 14/3

Vi hade ju först fått höra att vi skulle ta båten från Ancona idag men dom tyckte det var onödigt eftersom det är typ 300euro dyrare på helgen.. Så vi skulle inte få åka förns på måndag.. Kul..
Hade hört att det skulle finnas en TIR-Parkering vid Rimini Nord. Men det stället kändes inge bra så vi körde ner till en Autogrill vid Rimini istället. Inte heller kul.. Satt å gjorde ingen ting resten av den dan..

Söndag 15/3

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Måndag 16/3

Hade pratat med Stickan och han stod i Ancona på AGIPen. Så vi rullade ner dit och tog en fika tillsammans. Thomas och Stickan hade inte träffats så det var ju trevligt.
Körde sen ner till hamnen och fixade våra biljetter. Sen in till kajen. När vi parkerat brevid varann så säger Thomas att bilen brevid var svenskreggad. Jag öppnar precis min ruta och det sitter 2 killar i bilen. Ena killen, han hette Emir, han ägde bilen. Det visade sig att han körde genom oss... Det var tänkt att chefens kompis skulle köra men hans nya bil hade inte hunnit blivit färdig så dom tog in en löstraileråkare från Trelleborg. Melitrans. En vit Merca 410. Han hade en kompis med sig också,. Trevliga killar. Och sen brevid dom stod 2 norska bilar och bakom Emir stod en Hyllinge Transport. Så vi var 5bilar, alla från Westfrakt. Otippat.

Körde in i båten och gjorde sig hemmastadd. Det blev en trevlig resa. Ovanligt många att tala med. Vi var 4 bilar som skulle till mitt ställe och Thomas och Emir skulle till samma ställe i Thessaloniki. Det var först tänkt att Thomas skulle hoppa av i Igoumenitsa men Stickan avrådde från detta för vägen är hemsk. Kallas ju för Dödens väg.. Så dom åkte ner till Patras och tog den vägen. Bara 7mil längre.

Tisdag 17/3

Kom iland och brassa mot Inofyta. Kom dit som tvåa och fick lossa nästan på en gång. Ovanligt.
Efter det så fick jag ta 45min innan jag rullade ner mot Aten igen. Hade hört på båten att man kunde tvätta på Shell i Patra så man slapp åka ner till Harrys. Men Mattias trodde att man måste ha Shellkort och det har ju inte jag så jag vågade inte chansa så jag körde ner till Harrys.
Hittade en bra parkering bakom huset, brevid en av dom som var med till Inofyta. Åt en bacon o äggsandwich och la mig sen.

Onsdag 18/3

Upp vid 8, gick in och fick höra att jag kunde rulla bort mot tvättplattan. Vi 9 kom han och tvätta mitt ekipage.
Rullade sen mot Patra. Kom dit vid 12 och gick bort till Supercargo. Biljetten skulle inte vara färdig förns 1530 så jag gick en sväng på byn. 19grader i skuggan. Tog på mig shorts..
Kom tillbaks när det var en timme kvar och gick bort till internetcafet brevid. Satt där en timme.
Fick biljetten och körde sen bort till Anek Lines Olympic Champion. Trevlig båt för där jobbar en jättetrevlig tjej i reception. Talade med na mycket förra gången. Fick samma båt som norskarna och sen plockade vi upp Thomas och Emir i Igoumenitsa.

Torsdag 19/3

När vi var 100m från kajen i Ancona så ringde jag Jon på Westfrakt och frågade om nå lass. Jag hade fått men inte dom andra.. hihi. Skulle köra upp till Bergamo och lasta Pellegrino bordsvatten. Dyröres finvatten..
Dom andra körde till AGIPen där vi träffa Stickan. Tutade när jag körde förbi.. Skadeglädje är den enda sanna glädjen, det är väl så man säg..
Körde 45mil upp till Bergamo. Ligger 5mil nordöst om Milano. Kunde sova på företaget. Kung. Lastning vid 8 imorrn. Gonatt

Fredag 20/3

Vid 8 gick jag bort te kontoret. Konstaterade att italienare är dum i huve.. När jag kom in på kontoret så sa dom åt mej att jag måste ha varselväst. Visst, inget ovanligt med det. Men.. När jag räckte honom mobilen så han kunde se bokningsnumret så sa han åt mig att jag först skulle gå 400m till min bil och ta på den.. Idiot! Gjorde det, fick vänta i 2h och sen fick jag lasta. Tur man har en bok. Har läst dom 2 första av Stieg Larsson böckerna om Millenium. Skitbra!

Efter jag var lastad så åkte jag upp till Vipiteno och fixade tullpapper och sen vidare upp över Brenner. Körde kanske en timme ovanför Munchen innan jag gjorde kväll. Stod 15m från motorvägen.. Mycke trafik passera..

Lördag 21/3

Körde 73mil upp te Rostock, inge konstigt. Satt i 5,5h innan båten gick. Tack Stieg Larsson för spänningen.. Körde på, träffade 6 svenska förare i matsalen så vi surra en del och sen vart det dusch och säng.

Söndag 22/3

Efter en till dusch och frukost kom vi ut från Huckleberry Finn vid 0610. Körde nonstop upp till Torp Köpcenter i Uddevalla. Tog 4,29.. En minut till godo.. Handlade lite, läste dom sista 10sidorna i boken och körde sen upp te Håby. Där blev det dusch och mat.
Sen tullen och stannade sen på Vestby. Gick in på vägkrogen och lånade deras internet. Satt där tills 2000 och gick sen ut till bilen och tittade på tv.
När jag borsta tänderna och tittade ut så såg jag att Uffe stod där. Hade talat med han i mobilen när han var på väg upp men han sa inget om att hamna i Vestby. Han var osäker på vilken bil jag hade och det var sent. Men jag gick bort och vi surra bort en stund. Trevligt.

Måndag 23/3

Hade lossningstid kl 1000 på Ulven. Vid 0910 körde jag från Vestby. Stället jag skulle lossa på är en underjordisk terminal. Lite coolt. Stod i nästan 2h innan det var min tur. När jag kom ut så ringde chefen och frågade om jag ville jobba lite mer..

Jag lämnade min trailer på TBS och körde sen ner til Itella i Langhus. Där stod Stickans trailer olossad. Dom skulle göra det i fredags men det var nå strul. Så jag åkte ner, kopplade och for. Skulle först lossa vin på samma ställe som tidigare men när jag kom dit så vägra dom för jag hade 5pall stycke som dom var tvungen att flytta på.. Suck.. Så jag fick parkera på TBS och chefen får lösa det imorrn. För jag måste få påbörja min veckovila.

Satt nere på TBS resten av kvällen. Vid halv 10 kanske så kom Mattias. Chefens kompis. Han ska köra Westfrakt också. Han körde en splittny Scania R480. Skitsnygg. Gått 70mil.. Vi surra resten av kvällen tills chefen kom i sin R500 vid 12. Surrade till 03 och sen vart det sova.

Tisdag 24/3

Upp vid 0750. Ville följa med grabbarna. Så man hadd nå å göre.. Åkte först ner till Kolbotn för att lossa stycket. Nä.. Det skulle köras ut. Till Lilleström, på andra sidan stan. Det är trafik i Oslo på mornarna med... I Lilleström kom vi till ett villaområde.. Fel adress. Skulle till Auli, 4mil norr om Oslo.. Lossade där, sen till Nittedal och lossade ett flyttlass. Tur vi var 3st.. Jag fick köra truck.. Vinpallarna stod i vägen så jag lyfte ner 5st. Sen fanns det en liten MAN distributionsbil på företaget så vi backade emot den med bakgavellyften mot trailern så vi kunde lyfta över allt dit. Sen upp med vinet och iväg till Ulven med det. Tack o lov ingen kö den här gången. Sen ner till TBS och dom lastade båda upp till Portugal. Så nu sitter jag ensam igen.. Får lasta på torsdag till Portugal. Kul å slipp Grekland en stund...

Bilderna vill inte komma mä. Tar det sen

Inga kommentarer: