torsdag 5 mars 2009

The end is not near, it´s here

Tisdag 17/2

Åkte tidigt upp till Oslo, Bama som vanligt. Blev loss där rätt fort och sen ner till TBS. Skulle ju ha min 45timmars.
När jag gick in till Tor-Geir, truckförarn, så säger han att mitt lass hade kommit och vi kunde ta det på en gång.. Då blev Tomas förvånad.. Ringde upp till Westfrakt och chefen hade inte sagt nå om att jag skulle ha veckovila.. Men han skulle skjuta upp lossningen så jag fick lasta och sen parkera.


Onsdag 18/2

Stod i Oslo.. Stickan kom så vi surra en hel del. Eller Stickan surra och jag lyssna.. Han har en hel del kul att berätta.. Tänk er, 51år på vägarna..

Blev medbjuden på bar av ett par som kör en egen Volvo FH480 åt Westfrakt. Stickan följde med å. Trevligt folk, man har träffat dom varje gång i Oslo men inte pratat så mycket med dom.


Torsdag 19/2

Fick äntligen åka.. Vid 0930 rullade jag ner mot Trelleborg, även denna gång skulle jag te Grekland.. Jippiiii...
2300 gick båten, så inge stress. Skönt.. Det var många bilar som skulle med. Hamnade sist i dom ordinarie filerna inne på kajen.


Fredag 20/2

Kom iland vid 0630 och körde 35min och stannade så jag fick min vila. Men såg bra film så det blev en timme extra.. Körde neröver och fick höra efter ett tag att det inte gick nå tåg genom Österrike på lördagar så jag skulle åka på söndag 1700 från Wörgl,Österrike. Så jag hade läskigt med tid.. Körde 4,15 ner till Pfaffenhofen. Där mötte jag upp med Micke som kör XWGn. Gick å käka, träffade en svensk familj som hade varit på sportlov i Österrike. Micke for vidare uppåt och jag gjorde kväller.


Min å Mickes. Hans är en 2007 TGA 480 6x2


Lördag 21/2

Vid 12-tiden lättade jag ankar och seglade söderut, mot ekvatorn.. Körde i 4,5h ner mot Munchen. Tog en till dygnsvila.. Spännande..
Det var nå läskigt med trafik, tydligen är skidåkning stort här nere. Förstår inte, Alperna kan ju inte va nå jämfört med Bjästabacken.. Eller?
Bilar man inte ser annars, bilar man inte ens har råd att titta på.. Som en Porsche Carrera 4S med takräcke..

Söndag 22/2

Körde sista biten ner till Wörgl. Där var det lastbilar.. Jösses.. Men jag kom med tåget efter att stått där från 11 till 17.. Träffade en polack som kör åt Hyllinge, också Westfrakt. Han hade bott i Sverige så han prata svenska. Han berättade att det var strejk i hamnen i Patras.. Kul att höra..

Körde på tåget och gjorde sig hemmastadd i hytten. Tillsammans med en tysk o en polack.. Det blev varmt.. Speciellt när man fick sova precis under taket.. Eller sova, jag satt vid datorn..

Ute i gången innan Trento så träffade jag Mårten, norrmannen som hjälpte oss på första svängen. Han berättade att stället jag skulle lossa på låg bara 300m från förra jag var till, skönt..
Kom fram i Trento, körde av och sov.

Måndag 23/2

Klev upp 0500 och rullade iväg. Körde ner till Ancona, parkera och fixade biljett. Sen in på kajen. Där stod Jonas, så vi surra en del. Han hade åkt dagen efter mej men sluppit tåget. Så han körde om mej.
Båten kom in, efter 20min fick vi köra in. 2,5h innan avgång.. Det var väldigt lite bilar på. Inge bra tecken..

Tisdag 24/2

Kom iland i Patras vid 1400, blev hänvisad till en parkeringsplats direkt vid båten. Vi fick inte lämna hamnen för lastbilschaufförer strejkade pga av flyktingarna. Så vi åt på kajen och gick en sväng i stan. Trevlig stad var det. Köpte färska jordgubbar gjorde jag.. Gott..

När vi kom tillbaks till bilen så var hamnen öppen igen. Vi hade inge brått så vi stod kvar.
Skulle man ha åkt hade det varit ett helvete att hitta parkering. Men när dom släppte på strejken så skulle dom lasta 4 fartyg samtidigt.. Halv-trångt på kajen..

Onsdag 25/2

Åkte 0600 mot Aten. Inge bekymmer, körde motorvägen in mot Aten och vikte sen norrut mot Isofyta. Gick bra å hitta och efter en 30min var jag loss. Körde sen till Harrys och tvättade av ekipaget, inside out. Gick sms om att köra till Patras igen.

Gjorde det jag. Fick en parkering innan man körde in i den inhägnade delen av hamn. Skulle gå in till Supercargo, dom hade kanske en biljett.

Supercargo hade inget till Ancona men kanske till Venedig. Lät ju trevligt att prova nå nytt, fast det tar längre tid.
Men under tiden så ringde Westfrakt igen och sa att jag skulle få lasta i Grekland. Så jag gick tillbaks till bilen. Gick en promenad längs kajen och in till småbåtshamn. Eller småbåtshamn.. mindre lyxkryssare-hamn.. Tog en del fina bilder...

Med ryggen mot vattnet tog jag denna bild. Zoomat en del så inte bästa bilden. Men det är bergskedjan bakom Patra.



Den här hade jag gärnt haft en av. Liggades i Stilla Havet utanför min strandvilla på Hawaii.. *drömmer*



Störst var denna..


Har inte mycket till övers för segelbåtar men den här är ett undantag..

Är svag för solnedgångar..



Den här bilden blev jag särskilt nöjd över..
Torsdag 26/2

Vid 12-tiden ringde Hyllinge Åkeri. Dom skulle vi lasta för tydligen. Jag skulle köra över den stora bron över sundet och ta mej ca 22mil norrut, efter kusten.
Inte den största bron jag har kört över, men med garanterat bäst utsikt..
Det var en väldigt fin och rolig väg att köra. Följde berget längs vattnet.
Man ser lite dåligt men det sticker ut som en arm, i brist på annat ord, från land. Ser tillverkad ut men tok för lång för det. Stränder så långt man kan se på båda sidor om den. Häftigt..
Tog mej upp till Arta, där fick jag kontakt med en grek som bott i Sverige så han tala svenska. Han sa hur jag skulle hitta fabriken. Körde lite fel men till slut så.. Låg mitt ute på åkern.

Får är väldigt mycke smartare än renar.. Innan jag kom fram så var dom över hela vägen men när jag närmade mej så rättades dom in sig i ett led. Utan att fåraherden gjorde nåt. Coolt..

Skulle inte få lasta förns imorrn så jag parkerade längs staketet.

Arta, Grekland





Gick en vända runt huset. På ena kortsidan så stod en apparat och spotta ut apelsiner. Vad jag kunde se så var det ingen fel på dom. Men jag ana att dom hade blivit utsorterad av nån anledning. När jag gick tillbaks så var det en man som kasta åt mej 2 apelsiner. Den första var enorm.. Som en honungsmelon ungefär. Såna man aldrig ser hemma för dom sorteras bort. Tror det blir juice av det. Var en måltid det.. Mätt blev jag..



Fredag 27/2




Vid 15-tiden fick jag till slut rulla fram till vågen. Det var utsökt timing, för jag stod i 24h och 6min.. Veckovila.. Vägde mig och körde fram. Tog 1,20h att lasta, sen upp på vågen och in och hämta pappren. 24ton apelsiner..


Körde uppåt sen, 12mil, för att komma till hamnen i Igoumenitsa. En hamn man mellanlandar i jämt. En stor o fin hamn är det , gott om plats och jättefin terminal. Som Skycity ungefär.

Stod där ett par timmar innan båten kom från Patras.



Lördag 28/2





Träffade Jonas på båten, han hade inte lastat. Kom iland vid 2-tiden. Körde sen upp mot Österrrike. Hade fått order om att gå upp till Brenner och ta tåget där till Wörgl. Tåget skulle gå så jag kunde hinna det. Men när jag kom upp till gränsen så gick det inge tåg förns 19 dagen efter.. Klockan var då 2330.. Så det var bara att parker..

Lite kul med kontraster.. 48mil söderut så hade jag 22grader, nu var det snö och +-noll..



Söndag 1/3





Vid 17-tiden öppnade dom kontoret så jag fixa biljett och körde 1km till tåget. Stod där en timme innan dom lasta. Det här tåget tar bara 2h, som tur är. Gick in i hytten óch lyssna på Ipod och gick sen och köpte mej lite mat. Sen hann jag sova en timme innan vi kom fram till Wörgl.


Parkeringen vid tåget



Körde av och körde sen ut på autobahn riktning norrut. Stannade i Inntal och tanka och så..

Körde hela natten, framåt 0500 skulle jag ta rast men var så sliten så jag gjorde natt, eller morron..



Måndag 2/3




Sov inte nå mycket. Körde igen vid 1400. Sista 3,5h till Rostock. Satt 4h på kajen. Körde ombord på tråkiga Tom Sawyer.. Tredje gången i rad.. Skitbåt..



Tisdag 3/3




Körde iland 0600, körde sen raka vägen upp till Jönköping. In och tanka i Hyltena och sen bort till DSV och kolla in bilen min. Dubbelpunka och inge ström, som väntat.. Gick in till Christian, min transportledare, och lämnade grindnyckeln.
Sen vidare upp en 25min och stannade och tog en rast. Sen upp till Stockholm. Första lasset dit upp. Kul å se nå annat än E6..


Hittade utan större bekymmer företaget i Årsta. Fick lossa själv.

Sen vidare mot Spånga och Lunda. Parkerade trailern i ett industriområde och tog dragbilen till bror min i Spånga. Kom in på hans parkering. Trodde jag aldrig..


Brorsans villainfart




Spenderade min kväll med min bror och hans familj. Det var tänkt att ha min veckovila och sen dra. Men jag ska byta åkeri. Chefen har sålt 3 av 5 bilar och jag och 2 till får följa med. Det blir samma körning fast med annan bil. Ska få en MAN TGX 480 4x2. Men den bilen fick lass te Finland så måste vänta in den. Så jag ska hem till Övik en sväng.

Onsdag 4/3

Städade ur bilen ordentligt och parkerade den ihopkopplad med trailer. Åkte sen bussen upp te Övik. Kändes konstigt.. Fint med internet på bussen.. Inte så tråkigt då..



The End för mig och AMO412. Blev nästan 8000mil tillsammans

Kom fram till Övik vid 0000 och pappa hämtade mej. Ska vara här till måndag.

Inga kommentarer: