måndag 16 februari 2009

Äpplen och Göteborg

Tisdag 10/2

Kom iland vid 1430. Hade inte hört nå än om vart jag skulle så jag körde ut ur hamnområdet och parkerade lite sporadiskt.
Smsa chefen och hörde om det hade kommt nå. Han ringde och sa att jag skulle hitta en parkering för det skulle inte bli nå lastning idag.
Så jag körde bort till TIR-parkeringen i hamnen, där jag och Jonas stod första resan.
Efter ett tag så kom tysken också och vi surra en del. Satt med datorn resten av dagen.

Onsdag 11/2

Talade med en kollega och han tipsade ig om en mack ut mot A14. Efter 18h i hamnen så körde jag ut mot den. Det var en Agip-mack som låg på vänster sida och en Esso på höger. Men Esso-macken hade inge plats så jag var ju tvungen att ta Agipen. Men det gick inte och köra in där åt det håll jag kom från så jag fick köra vidare och hoppas på att det fanns nånstans att vända. Kom efter ett par kilometer till flygplatsen och där kunde jag sno runt i en rondell. Körde till Agipen och parkera.
Senare på eftermiddan ringde chefen och sa att jag skulle dra mig mot Bolzano, norra Italien. Det var 48mil att köra men vill inte åka idag för då hade det blivit svårt att hitta en nattparkering. Så jag åker imorrn istället. Det var lastning på fredag men det kunde kanske bli av imorrn eftermiddag.
Så, dator hela dagen.. Tänk om man inte hade den.. Då hade man varit tvungen att läsa böcker..

Torsdag 12/2

Klev upp och for 0510. Körde 4h och tog rast, sen vidare upp. Minns att det finns en stor lastbilsparkering vid avfarten te Bolzano så jag tog sikte mot den. Efter jag varit där en kvart kanske så knacka det på dörrn.. Det var tysken.. Vi följs som åt..
Han hade fått, kvällen före mig, besked om att köra upp så han hade haft en 24h där.
Vi fick båda besked om lass ungefär samtidigt. Första stället, som båda hade, var i Lana. 23km in mot Merano. Samma håll som första resan. Andra stället var i utkanterna av Bolzano.
Vi slog följe och körde ut till Lana. Körde lite fel först men såna gånger är det fint att ha en tysk med sig som kan språket. Området är ju Tyrolen, där pratar dom tyska. Till slut kom vi rätt. Lite svårt att hitta för enligt våra sms skulle företaget heta Bio Sudtirol men det stod nå helt annat på huset. Gick in och ingen av oss fick lasta förns imorrn. Så vi körde ut till landsvägen mot Bolzano och skull parkera på en mack vi kört förbi. Körde båda in men man fick bara stå där i 6h så vi tänkte istället åka ut till där vi möttes istället.

Men på vägen ut så slog jag in mitt andra ställe på GPSen och skulle svänga in för att höra när jag kunde komma dagen efter och sen åka till tysken. Men folket på företaget var jättetrevliga och tyckte jag kunde stå där och sen skulle dom komma ut till mig dagen efter och meddela när jag kunde backa till. Sen hade dom en dusch jag kunde använda också..
Så jag duscha och gick sen en kort sväng in mot byn. Sen datorn..

Fredag 13/2

Fick backa emot vid 0930. En av få gånger där allt gick perfekt. Behövde inte ta om och stod spikrakt. Jösses..
Tog en timme att få på 31pall. Dom 3 sista var inte klara.
Fick mina papper och åkte ut mot Lana. Kom samtidigt som tysken.
Men äpplena ska undersökas av doktor. Det är bara för att vi kör till icke EU-land. Fick vänta på han i 3,5h.. Men till slut så var man fullastad och kunde åka.
Satte kurs mot Vipiteno för att få ut mina tullpapper.
Kom dit vid 5-tiden och fick ut mina papper efter en timme. Tar alltid en timme.
Körde sen upp till gränsen och fyllde på min GO-Box. Österrikiska vägavgiften. Sen genom ett snöande Österrike och ner till Tyskland.
Stannade i Inntal som vanligt och ordnade tyska vägavgiften. Köpte en salamimacka också. Tvätta rutor och tanka hann jag med också.
Sen körde jag 3h till innan jag gjorde kväll. Hittade en ficka ledig på en mindre rastplats.

Lördag 14/2

Körde dom sista 73milen upp till Rostock. Inge konstigt. Stannade och åt på en McD efter vägen.
Kom upp till båten 4h innan man fick köra ombord och det var ju kanon för då får jag en riktig vila. 4+8h.
Efter en middag och dusch så vart det zzz

Söndag 15/2

Kom iland vid 0630. Körde nonstop upp till en kompis i Göteborg. Ska inte lossa förns på tisdag så jag har inge brått. Låna hans internet och tvättmaskin. Jo.. Vi åt pizza, pizzerian hette Ancona.. Höll på att skratta ihjäl mig..
Ni vet, hamnen i Italien..

Måndag 16/2

Varit på bank och så. Passa på när man har bil. Ska åka snart och tanka, handla och sen upp till Håby. Tänkte sova där och sen åka sista bilen tidigt imorrn så man slipper sova i Norge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Angående dygnsvilan 14/2 innan färjan, 4+8, om jag inte är helt fel ute så är det 3+9 som gäller nu. //Tobias