tisdag 10 februari 2009

In country

Söndag 8/2

Kom då iland vid 1830. Tog lång tid att lämna båten för jag stod som längst in. Kom ut i ett nyregnat Patras, 14grader varmt. Följde strömmen av lastbilar genom downtown Patras och ut på motorvägen, följer skyltarna mot Athina.
Kom ut till första betalstation, betalade och körde genom. På andra sidan stod en polis och vinka in mig. Det är ju körbud mellan 15-22 för lastbilar men jag hade hört av osäkra källor att thermo fick köra. Polisen frågade mej vad jag hade och jag svarade, fresh fish. Efter han hade fått sett fraktsedeln så fick jag åka. Tydligen så var thermo okej..
En timme senare blev jag stoppad på nytt av två, för ovanlighetens skull trevliga poliser, och dom släppte förbi mig också. Men dom stod ju förstås i början av en lååång backe, så det tog en stund av få upp MANen i fart.. Såna gånger man önskar att man hade Scania.. Eller en av många gånger.. :)

Kom då fram till avfarten till Harrys Truckstop, den jag missa förra gången. Och vad gör inte Tomas? Jo, missar den igen.. Skit, på ren svenska. Men vet ju nu hur man vänder..
Det var ovanligt tomt på Harrys, minst en 6-8platser ledig. Fick en väldigt bra plats. Gick in och betalade parkeringsavgiften och fick lite hjälp med vart jag skulle köra imorgon. Ca 7mil norrut.

Måndag 9/2

Vaknade vid 0700 och rullade iväg. In mot Aten skulle jag köra och sen in på väg 65. Men när jag kom till korsningen in på den så var det så otroligt med trafik så det hade inte funkat. Så jag körde vidare i hopp om annan väg men gpsen ville att jag skulle vända. Provade med mitt vändningsställe när jag missar avfarten te Harrys men det var för mycket trafik där med så jag fick fortsätta. Kom till slut till en korsning där det stod en polis och dirigerade. Han hjälpte mej att vända så jag kom åt rätt håll. Så in på 65an och det var en smal,kurvig och brant väg. Det blev en liten kurva och sen rätt upp. Fick gå ner på 2an för att komma upp.
Men den smala vägen blev till slut 4filig så..
Körde upp till Inofyta och stannade vid ett företag som hade en vakt och frågade om vägen. Efter hans hjälp och lite logiskt tänkande så hittade jag rätt. När man trodde att man var helt fel ute och man var på väg att vända, då kom jag rätt..
Gick bara fint att lossa och efter en 30min så kunde jag köra tillbaks till Harrys för att tvätta.

När jag kom till Harrys så var tvätten trasig men efter en 30min så fick jag köra in.
Under tiden jag väntade så kom två norska bilar, Askim Transport med en ny Scania R560 (åhhhh) och Bråthen&Mikalsen med en Volvo FH520 (bläää). Märks när det kommer norska och svenska bilar.. Boggibilar.. Surrade en stund med dom och när jag var klar så körde jag undan min bil så en dansk kunde komma till. Såg på mobilen att jag hade fått sms om att jag skulle köra till Patras och åka båten ikväll.
Så jag drog mot Patras.

När jag kom till Patras, vid första rödljusen, så hade jag en grekisk trailer framför mig. Marinos Trans. Det kan inte vara slumpen som har gjort deras dekor red,white and blue.. Ni vet, US Marines.. Snyggt är det iaf.
Iaf, som vanligt i Patras så är det flyktingar överallt som gör allt för att komma med. När vi stannade vid första rödljusen så högg dom direkt på Marinosbilens bakdörrar. Men han hann köra iväg innan dom kom in. Men ena dörren var öppen så den svängde runt o for, så jag blinka som en tok på han så han stannade innan dörrn slog i nåt.
Sen vid nästa rödljus var det min tur.. Men jag hade, av denna anledning, låst min trailer. Så jag var inte orolig.

Stannade och tankade och sen åkte jag ner till hamnen. Där vi brukar parkera hade dom stängt av så vi fick tränges på en liten parkering allihop en kilometer bort. Kul.. Men det var tydligen för att det var för lätt för flyktingarna att hoppa på bilarna.
Gick bort till Supercargos kontor, i spöregn.. , och efter en stund där så fick jag gå till Minoan Lines kontor brevid. Båten skulle gå vid 18 så jag hade inte jättebrått. Gick tillbaks till bilen, ringde några samtal och packa väskan. Körde sen fram en bit så jag kunde öppna bakdörrarna. Började med att öppna vänstra trailerlådan och titta in och lämnade den öppen. Sen öppna ena bakdörren och ställde upp den. Sist så öppnade jag vänstra lådan. Det är ganska stora luckor och man får som svinga upp dom med lite fart. Gissa om Tomas höll på att lämna spår i kallingarna när det låg 2 ungdomar där inne.. Jösses!!
Men dom klev bara ur och gick vidare som inget hade hänt.
Första gången.. och garanterat inte sista.
När man inte har varit här nere och sett hur det är så kan man inte förstå. Jag gjorde inte det när jag hörde om det först. Men det är tragiskt..

Körde fram till båten och militär kolla igenom ekipaget innan jag fick köra ombord. Skulle upp på andra våningen som sist men den här gången vart det diff och spänna boggin innan jag körde in.. Det regna ju också och stål o vatten brukar inte bjuda på nå mycket fäste.. Men det gick bra.
Gick in till receptionen och fick mej ett rum. Träffade en engelsman som jag träffa på Harrys så vi surra lite. Efter en dusch blev det mat och efter det så frågade jag en som hade en laptop om hur det funkade med internet här ombord. 14euro för 24h. Bäste på en båt hitintills. Mannen jag talade med var också från England. Han körde biltransport. Bara specialbilar. Han hade blandannat en Ferrari F40 på nu som skulle på service i England och sen tillbaks till Grekland.. Fattigt folk.. Men han visade bilder på bilar han kört och det var nå otroliga bilar. Han sa att han hade hittat sitt drömjobb.. Kan tro det..
Hämtade min dator och satt resten av kvällen med ett långsamt internet innan jag la mej vi 2400.

Tisdag 10/2

Sitter här igen efter 10h sömn. Kommer iland vid 15, 14 europeisk tid.
Har inte hört vart jag ska än så..

1 kommentar:

Anonym sa...

lite fint att läsa nu...