lördag 7 februari 2009

Som dom gamla grekerna sa, Hellas..

Söndag 1/2

Stod och sov i Vestby och eftersom jag hade, enligt franktsedlarna, lossningstid 05 och 0600, så åkte jag därifrån vid 0425. Kom bara en liten bit innan jag kom som tredje bil till en singelolycka. Det var en svenskreggad Peugeot 206 som hade slagit i räcket på södergående sidan och vänt runt 180grader och tagit ett skutt över 2 vajrar och 3m snö. Det var inga bilspår i snön så han fick sig en flygtur. Men han var med i leken och dom andra 2 bilarna hade koll på läget så jag for vidare. Men det var inte mycket kvar av bilen..
Kom upp till Bama vid 0510 och kom fram till bommen. Ingen kod.. Men efter ett tag så kom en budbil och jag fick koden av han så jag kom in. Körde först fram till Finstad Gård, låg i huset brevid Bama. Men inge folk och mörkt.. Samma på Bama. Men vid 10 kom det folk till Bama och jag kunde bli av med 18pall. Efter det så körde jag tillbaks till Finstad och ringde Westfrakt och sa som det var. Han skulle höra av sig efter en stund.
En liten stund senare så kom en DAF och backa emot. Gick och talade med förarn och han sa att dom har stängt på söndagar.. Men jag fick numret till en av cheferna och han sa att jag kunde dra av pallarna och lämna fraktsedel inne där. Så vid halv 2 kunde jag åka därifrån..
Körde ner på TBS och parkerade. Ska stå här tills på tisdag.
Hade 3 samtal att göra. 3st att gratta, brorsan, en tjejkompis och grannen som fyllde 50.

Måndag 2/2

Var en stund på stan och filurade men annars så hände inte mycket. Stickan kom, han som kör Mattias bil medans han är ledig. En väldigt trevlig kille. Han hade kört ute i 50år och han hade en del att berätta..
När jag kom från stan så upptäckte jag att jag hade internet.. Yes!
Stickan talade med Westfrakt och vi skulle båda få lasta på tisdag till Portugal.

Tisdag 3/2

Lugn dag. Westfrakt ringde Stickan och han skulle få Portugal och jag Grekland..
Sämre betalt att köra till Grekland men det är roligare väg. Genom Alperna och båtresan.
Men vi skulle inte få lasta förns imorrn..

Onsdag 4/2

Klev upp vid 0900, efter att chefen ringde och sa att jag var tvungen att vara i Göteborg för att hinna byta framdäcken innan dom stängde. Gick in till Torgeir på kontoret där och fick höra att mitt lass skulle komma vid 11. Gick och surra med Stickan och hjälpte han backa emot. Fick höra att det var en tredje bil från vårt åkeri som skulle lasta också. Hans lass hade redan kommit och den bilen hade inte kommit. Det lasset skulle till Portugal. Stickan ringde Westfrakt och hörde om inte jag kunde ta det lasset istället men alla papper var färdig och så.. Synd..
Vid 11 kom då mitt lass och vid 12 kunde jag fara. Ringde chefen och sa när jag skulle komma så han ringde däckfirman.
När jag börjar närma mej Uddevalla så ringer chefen och säger att jag ska in till Uddevalla istället. Så jag svängde in där och fick på 2 nya framdäck.
Tog en 45minuters i Glumslöv och åkte sen ner till Malmö och tankade. kom till båten i Trelleborg 20min innan avgång. Fick göra en del springande.. Dom stängde porten efter mig..

Torsdag 5/2

Kom iland vid 0600 och körde 35min till första macken där jag ställde mej och sov i 3h så jag fick en riktig dygnvila.
Chefen ringde och sa att jag skulle få åka tåg genom Österrike eftersom jag vägde för mycket. Så jag hade inte så bråttom längre. Båten skulle gå 1700 imorrn så jag körde så jag hade 3,5h kvar. Ville göra kväll tidigt så jag skulle få en bra parkeringsplats för natten.

Fredag 6/2

Kom iväg vid 10 och körde ner till Inntal precis innan Österrike. Stod där i 1,5h innan jag skulle åka sista biten ner till tåget. 18grader i solen..
Körde sen sista biten till Wörgl. Tog första avfarten in till byn och kom till lastbilsförbud.. Men ingenstans att vända så jag körde genom byn och kom till sist rätt. Körde först upp på en våg och vägde mej. vägde nästan 41000. Sen in på kontoret och betala för sig. Körde sen ner till där man kör ombord. Tåget kom efter en stund och jag gick och tittade hur det gick till som. Efter en stund så fick vi köra upp. Det var smalt och en lång sträcka att köra på vagnarna. Fick hålla ögonen på däcket hela vägen in. Sen in till hytten i tåget och satte fart på datorn. Vid 2230 kom vi fram till Trento. Körde av och ställde mej brevid tågsetet och drog igen gardin. Hade först tänkt köra ett par timmar men att hitta parkering efter motorvägen så här sent är hopplöst.

Lördag 7/2

Vaknade 07 och drog iväg. Det var lite vägbyggen utanför grinden så det blev lite felkörning förwst men efter en stund så kom jag ut på motorvägen ner mot Modena.
En bit ovanför Verona mötte jag Tomas, han som kör vår megabil. Ringde å surra med han en stund. Han hade varit ett varv i Italien och hämtat upp stycke som han skulle lossa i Fredriksstad och Langhus,Norge.
Stannade och tankade nedanför Modena och efter 3,15h körning så stannade jag och hade en 45minuters. Solsken och 17grader i skuggan..
Körde sen sista biten ner mot Ancona och hamnen. Stannade på ett nytt ställe den här gången. Infarten bort mot hamnkontoret. Tänkte att jag skulle tjäna lite promenad men icke.. Gick in till Anek lines kontor och fixade mej en biljett. Sen ut till bilen och körde in i hamnområdet. Hamnade ganska bra till för jag var en av första in. Skulle köra upp för rampen till andra våningen men spann lös i backen så jag fick backa ner igen och prova igen. För att vara på den säkra sidan så slog jag i diffen och spännde boggin.. Gick ba fint det men jag fick backa in och ställa mej längst bak så lär ju inte vara först av.. :(.
Gick sen upp till receptionen och fick mej en hytt.
När jag kom in och starta datorn så fanns det internet här. Första båten jag har åkt som inte kräver att man sitter i baren för att det ska funka. Härligt.. Men man kunde bara köpa 30minuters kort.. Skit.
Ska åka den här båten nu i 24h och det var bra att det är 24h för då får jag veckovila på båten innan jag ska in i Aten. Såg på kartan att jag ca 6min norr om Aten. Första gången.. Men imorrnn åker jag in till Harrys Truckstop i Aspropyrgos och sover. Där får jag även hjälp med karthjälp..

Glömde sladden till att flytta över bilderna från mobilen så dom kommer senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

fan vad roligt sitt och läsa din blogg