måndag 12 januari 2009

Hellas

Lördag

Kom iland vid 9 och satte fart mot Oslo. Stannade ovanför Uddevalla och tankade och tvättade rutorna. Upp te tullen och där gick allt väl.
Stannade sedan i Vestby på Statoil. Hade först tänkt att stanna där några timmar för att använda deras utmärkta internet och sen fara upp till Bama i Oslo. Men jag tänkte att det skulle vara flera bilar där så det var bättre att stanna här. Satt på vägkrogen och surfade och laddade ner lite tv från USA, Gossip Girl och Knight Rider.

Söndag

Började rulla mot Oslo vid 0725. Det var då en väldig tur att jag inte åkte dit igår för det var väldigt mycke bilar utanför. Gick in och lämnade pappren och efter en 10min så säger han att hela lasset skulle upp till Hamar, inte halva som jag hade blivit informerad om. Så det var bara att köra dom 2 timmarna uppöver. Där var det -17.. Brrr! Gick bara fint att lossa så efter jag var klar där så åkte jag ner och ställde mej på TBS, där jag lastar fisken. Efter jag hade flyttat på bilen 4 gånger fick jag äntligen bra uppkoppling.. Satt där resten av kvällen förutom när jag gick in till Oslo C och åt pizza på Peppes Pizza.

Måndag

Satt i bilen, åt på Burger King.. Framåt kvällningen kom Mattias och vi satt å surra i hans bil.

Tisdag

Var tänkt att jag skulle få lasta till Portugal idag men det var så dåligt väder i Ålesund så dom kunde inte komma ner med fisken. Så det blev sitta i lastbil och äta på Burger King.
På natten när jag skulle te toa så hade det kommit 2 Westfrakt. Dom hade båda två Grekland på så jag blev lite orolig.. Vill inte te Hellas.. Men det fanns en chans att det skulle komma en annan bil från nå annat åkeri med mitt så jag höll fanan uppe.

Onsdag

Klev upp 8 och fick lasta vid 11. Till Grekland..
Kom iväg vid 1130 och åkte ner till tullen. Där fick jag se på fraktsedeln att jag skulle till samma ställe som sist, YES!!
Körde ner till Stigs Center i Göteborg och parkerade och åkte sen taxi till närmaste post. Postade min lghnyckel till bror i Stockholm för han skulle hjälpa mej att tömma lägenheten i Jönköping. Så nu är man hemlös.. The road is my home now..
Postade även fraktsedlar och kvitton te chefen.
Skulle även te banken men dom hade stängt.. Fan.
Handlade på hemköp och åkte taxi tebax te bilen och körde sen ner till Trelleborg. Stannade i Malmö och tankade.
När jag kom till TT-Line så hade dom precis börjat köra ombord så jag hade fin tajming där.
Sen var det 8h båtresa.

Torsdag

På frukosten träffade jag Kent, som jag skulle göra sällskap ner till Grekland med. Jävla trevlig kille, vi kom bra överens. Skåning så det var vissa bekymmer ibland med språket.. Eller gröten..
Åkte iland och körde 38min innan vi kom till en Aralmack. Vi var tvungen att stå i 3h så vi fick riktig vila. Sen körde vi neråt. Gjorde kväll inte så långt ifrån Österrike, nedanför Munchen.

Fredag

Körde genom Österrike och stannade och tankade i Vipiteno,Italien. Sen ner te nedanför Rimini där vi kvälla. Vi hade gott om tid för båten från Ancona gick inte förns 18 på lördag.

Lördag

Fick höra av Mattias att man kunde ibland, om man hade tur, kunna komma med den tidigare båten. Så vi åkte dom sista 95km till Ancona och gick in till färjeterminalen. Men den var full så vi fick vänta. När vi efter ett par timmar hade fått komma in i hamn så gick vi en sväng i Ancona. Åt lite hann vi med å. Kent köpte lite vin, 20liter.. Hans svärfar är italienare så han vill ha nåt till maten.
Körde ombord och efter en dusch så gick vi till taxfreen och Kent köpte en liter Smirnoff. Sen blev vi fulla..
Men det var inge ös på båten så det vart tidigt i säng. Men vi hade kul.

Söndag

Kom iland vid 18, lokal tid. Jag körde in till Harrys Truckstop i Aspropyrgos, 19mil från båten och 2mil innan Aten. Kent körde 8mil norrut från båten så vi skiljdes åt.
Väl på plats så parkerade jag och gick in å åt.

Måndag

Upp halv 8 och iväg till Leader. Fick vänta 45min innan jag fick backa emot. En timme senare var jag tom och kunde köra ner till Harrys och bli tvättad. När jag blev tvättad så kom en norsk bil med svensk förare. Så vi surra under timmen jag blev tvättad. Han hade en del att berätta. Bland annat så hade han och hans dåvarande chef kört i Irak. Chefen hade legat före och sagt på kom-radion att det var bara att gasa, inte stanna om inte han gjorde det. Efter ett tag så kom dom till ett grävt dike rakt över vägen, dom gasa ännu mer.. Hoppade och flög men stannade inte. Sen hade det stått en man mitt i vägen som chefen hans körde på, då kom en jeep upp bakom dom och började skjuta på Pers trailer. Men dom var nära gränsstation till Syrien så dom klarade sig. Men att behöva, medvetet, köra ihjäl nån.. Inte kul. Det var den första och enda resan han gjorde. Har hört att amerikanska soldater har samma order, inte stanna för nåt. Det är för mycke fällor.
När jag var "ren" så körde jag till Patras, var bokad på 18-båten till Bari,Italien. Där har jag aldrig varit förr. Stannde på BP och tankade. Vi stod 2 trailers där, bakom oss så stod en polisbil som såg till att vi inte fick "gäster" i trailern. Hade sen poliseskort ner till hamn. Ni kan omöjligen förstå hur det är där. Hur mycke flyktingar som springer där. Man är glad att man är svensk..
Sitter nu på båten och skriver. Ska vara iland 9 imorrn. Ska då hitta nånstans att parkera och sen lasta nånstans i Bari på onsdag.

Inga kommentarer: