torsdag 1 januari 2009

Första blogginlägget 2009

Söndag

Sitter och gör ingenting. Jävla tur jag har internet. Gick å åt köttmiddag på vägkrogen. Tog förgivet att man skulle få nå till men icke.. 2 köttbitar bara, fast det var mest ben. Skulle ha tagit kyckling...

I ett par dar så har förardörrn varit kinkig, har haft svårt att få igen den så man har fått tagit i. Men idag så gav den upp helt.. Fick inte igen den alls. Den låste inte. Så jag fick ta ett nytt spännband, sånt man använder att spänne mellan väggarna i trailern, dom är kortare än vanliga. Binda den runt dörrkarmen och handtaget ovanför sidorutan. Höll någorlunda tätt. Jag gick och la mej med strumpor men det blev för varmt. Man hörde trafiken lite mer men inte när jag somna. Kollade upp på internet vart närmaste MAN-verkstad låg. Det finns en i Albacete, där kommer jag passera imorrn så det var ju perfekt.

Måndag

Kliver upp 0700 och sätter mej vid ratten på en gång.
Kör motorvägen österut, mot kusten. Efter ett tag så kommer jag fram till en BP-mack och tankade. Eller det var en som gjorde det åt mej. Pumpen var så långsam så han tog 2 munstycken ner i tanken samtidigt. Tog ändå en jävla tid.. Men det var den enda BP eller Agip (dom kedjor jag kan tanka på med mitt Statoilkort) jag sett på bra länge och jag körde på reserven. Så jag var glad ändå.
Efter 95km körning så kom jag fram till Albacete och verkstan.

Dom tala inte engelska... Skit.

Efter att ha pratat med verkstan i Motala, MAN Sverige och MAN-jouren så fick jag till slut komma in. Tog några timmer eftersom dom avbröt för 2h siesta.. Men jag fick det fixat och jag hade inte hört nå om nå lass så jag hade ju inte bråttom.
Efter dom var klar så satte jag mej på en lastbilsverkstad ett par tomter bort och gjorde kväll.
På kvällen fick jag sms från chefen om att jag skulle lasta 18pall apelsiner 23mil bort, i Lliria.
Dom visste inte om det var sjöpall eller vanliga så jag fick bara en lastning först.

Tisdag

Upp 07 och körde iväg på en gång. Fördel med att det inte finns bröd att köpa på mackar är att man inte behöver slösa tid på frukost..
Finns annat onyttigare man kan äta när man kör.. hihi
Kör österut på motorvägen mot kusten. Ju längre bort och neråt jag kommer, desto varmare blir det. Efter ett tag så kör jag förbi stora fält med apelsiner och äpplen. Det till o med doftar äpplen i hytten. Cooolt..

Hade inga bekymmer att hitta till laststället. Men när jag gick in på kontoret kl 10 så säger dom att jag inte skulle få lasta förns 1800.. Så jag parkerade på en ödetomt brevid en litau, eller hur man skriv.

Ska väl inte skriva det här men.. Det blev för varmt.. Stod i solen hela dan. Gradtalet sväva mellan 19-22grader.. Plus då alltså.. hihi.

Gick ut efter ett tag och upptäckte att en engelsk lastbil hade kommit. Talade med han ett tag. Det var kul att prata engelska med nån som kan det.. Han sa en kul grej, han har varit gift i 37år men effektiv tid dom har verkligen varit med varann är väl typ 2år.. Den här svängen hade han inte varit hemma på en månad. Det är ju lätt för mej att vara borta men värre för en som är gift. Men frun var ju som van vid det här laget..

Vid 1745 gick jag in och fick en port. Backade emot och skyndade mej in för att se till så att dom inte ställde pallarna på tvärs. Då ryms inte det jag skulle lasta. Har nämligen fått en lastning till. 15 pall 75km norrut.
När jag kom in så hade han ställt en pall på tvärs redan så det var ju tur jag gick in.
Efter lite pappersarbete så kom jag iväg wen timme senare.
Satte kurs mot Castillo, efter kusten norr om Valencia. Det var ett stort ställe jag kom till. En polack höll på att bli lastad när jag kom så jag fick vänta en stund. Jag har ju hållit på sen 7 imorse så min arbetsdag måste sluta kl 22. Jag kom till Castillo 2000. Men vid 2100 kom jag iväg. Körde 4mil och stannade sen på en vägkrog och gjorde godnatt.

Onsdag (Nyårsafton)

Vid 8 rullade jag norrut. Körde längs Medelhavskusten.. Faktiskt första gången jag har sett Medelhavet. Lite kul..
Mata massa mil utan nå kul. Körde upp till gränsstaden La Jonquera, där skulle jag få mina tullpapper. Det var en jättestor truckstop. På macken fick jag mina papper, en tillfällig lösning dom har på helgdagar.

Satte fart mot Frankrike efter jag var klar där. Det var så varmt ute så att jag blev svettig av en prommis på 1000m.. Kan ha att göra med hur bra i form jag är i å men..
Det var kuperat upp mot gränsen. Till slut så kom jag då till franska gränsstationen.

Fanns 2 filer för lastbilar, Tomas tog fel..

Det stod 4 poliser alldeles brevid vägen, en kom ut och stoppade mej. Ville se mina fraktsedlar och körkort. Sen gick han bort med dom till sina kolleger och kom tillbaks efter ett par minuter. Då ville han att jag skulle följa efter han till vågen. Körde upp på vågen och hoppade ut. Då ville han att jag skulle öppna trailerlådorna så jag tog mina handskar och öppna först vänsterlåda, sen bakdörrarna och sist då höger låda. Dom hade en stege som dom klättra upp o inspektera min last. Efter det så fick jag åka. Då fick jag besked om att franska polisen tillåter högre bruttovikt för boggibilar. För jag hade mer än 40ton, det vet jag. Plus för högt boggitryck. Men dom säger att det finns en oskriven lag som säger att om tillåter 42ton på boggibilar. Tydligen så är det så.. Fint för mej..

Andra rasten för dagen så stannar jag på en Agip mack. Min nyårsmiddag blev en macka med rökt skinka och ägg. Klå det om ni kan!

7mil innan Lyon parkerar jag för natten. Hann bli 83mil på 10h. 83km/h i snitt är bra med tanke på att den gör 88km och det har varit en del stopp vid betalstationer och poliskontroller..

Torsdag (Nyårsdagen)

Har kört sen halv 9. Efter 14mil körning så har dom skyltat om att det finns WIFI på en vägkrog. Så jag kör in och här sitter jag nu. 45min internet för 5euro. Värt varenda öre..
Ska köra 7h till innan jag gör kväll nånstans i Tyskland.

Inga kommentarer: