fredag 2 januari 2009

Norrmannen

Torsdag (Nyårsdagen)

Jag tankade ju ca 7 mil innan jag gick in i Frankrike. Tanken var ju att tanka igen i Luxemburg för det är billig diesel där. Hade räknat ut att det skulle räcka dit upp. Kom in i Luxemburg, körde förbi en jättestor ARAL-mack men den låg ju på södergående. Där tankade jag i somras med Tony, (ni minns kanske idioten jag hade med mej..). På min sida nu låg en Shell-mack så det sket sig. Körde vidare och precis innan Tyskland låg en Esso.. Så jag körde vidare in i Tyskland på dieselångorna.. Körde förbi Trier och sen svängde jag av autobahn för att ta B51, en mindre väg som är närmare, upp till Blankenheim. Där mindes jag att det låg en mack sen i somras. Kom fram dit och tankade och åt mat. Pratade med en tysk i min ålder inne på macken och frågade efter några användbara fraser på tyska jag kommer att behöva framöver.
Körde sedan en timme till innan jag gjorde kväll ovanför Köln.

Fredag

Efter 10h vila så satte jag fart. Det hade snöat lite under natten så det var lite vitt på backen, men framförallt så var det dimmigt och allmänt skittråkigt väder. Ovanför Bremen så kom solen och det blev lite roligare att köra. Men då körde jag i kapp en annan trailer som pendlade mellan 78-84. Det normala på i hela Europa är ju 90. Jag hade ju inge bråttom men satt o retade upp mej så pass mycke på han så jag var tvungen att stanna en kortis. Det var ju omkörningsförbud för lastbilar så det gick ju inte att komma om han heller. Sen var han lättare än mej så så fort det blev uppför så körde han ifrån mej. Men men..

Vid 15-tiden kom jag fram till Kiel och Stena-terminalen. Dom håller på att bygga om terminalen så efter en lång promenad runt huset så hittade man in till slut. Efter pappersarbetet var klart så körde jag in i hamn och ställde mig längst fram i fil 5. Efter en 20min kom norrman jag hade sällskap med ner. Satt o surra tills det var dags att köra ombord.
Väl ombord så stressa jag bort till receptionen och fick nyckeln till tvättstugan. Så nu har man hunnit tvätta,duscha,äta ,tumlat och suttit här i internetcafet.
Klockan 9 imorrn är det tänkt att vi ska va i Göteborg.

Inga kommentarer: