tisdag 20 januari 2009

Jo..

Tisdag (förra veckan)

Kom iland vid 10tiden tror jag. Körde söderut mot Ginosa. En liten håla ute på landsbygden. Skulle köra ca 5mil på motorvägen och sen svänga in på mindre väg, typ länsvägar fast smalare. Kom till en mindre stad och upptäckte att det var lastbilsförbud.. Smalt var det .. Men det gick ju bra, är ju bäst..
Kom fram till laststället med lite hjälp av en lokalbo. Det var ett större ställe med odlingar runt omkring. Gick in och frågade var jag kunde stå över natten. Fick stå inne på inhägnade området, kände man sig trygg från maffian.. :). Det regna hela dagen men framåt 21 slutade det och jag öppna rutan och vädra lite. Det var då 15grader varmt..

Onsdag

Vakna vid halv åtta. Fortfarande 15grader.. Kom inge folk förns närmare halv nio. Fick vänta en 45 min innan jag fick lasta. Men det gick fort när jag väl fick komma till. Men fick vänta ytterligare 1,5h innan jag fick alla papper.
Åkte vid 1100.
Åkte längst kusten upp mot Bari och sen Ancona. Fantastiskt fint var det bitvis. Kullar och dalar och havet till höger om en. Efter 45min körning ringde Mattias och han var på väg från Brindisi. När han kom ut på min väg så var han bara en 10min bakom mej så jag stannade och väntade in han. Så vi körde tillsammans ett tag. Han hade fler lastställen så vi delade på oss efter ett tag. Kom upp till Rimini ungefär och stannade och drog igen gardin.

Torsdag.

Klev upp 06 och satte fart. Stannade i Vipiteno innan Brennerpasset för jag skulle fixa tullpapper. Hade så lite soppa så jag vågade inte chansa på att jag skulle klara mej upp till Österrike så jag fyllde på med 50lilter i Vipiteno. Efter en timme så var pappren klar och jag kunde dra vidare.
Första gången man fick åka norrut genom Alperna när det var ljust,det var mäktigt. Men det är långa sträckor 60km/h så det kan bli lite långsamt. Men då har man ju mer tid att njuta av utsikten.
Efter jag hade kommit in i Österrike så stannade jag på en BP och fyllde upp bil o trailer.
Efter att kört förbi Innsbruck, vilket ligger otroligt vackert till, så kom jag fram te Tyskland. Stannde vid första macken, Inntal, och betalade Mauten. Körde ett par timmar till och stannade ovanför Munchen.

Fredag.

Började köra 0415.. Fy f****n. Var helt slut på. Men tog mej upp te Rostock, 6h innan båten skulle gå 2300. Det var planerat, ville få minst 3h innan jag körde ombort så jag fick 12h vila inkl. resan. Brevid mej stod ett par biltransporter, den första hade en Audi Q7 V12TDI på. Ojoj, min nästa bil.. 500hk V12 diesel.. Ren porr..
Stod först och körde ombort 3a. Men först in på andra däcket. Det var lungt, lite bilar. Men ovanligt mycke svenskar. Men det var ju förstås fredagkväll å.. På båten träffade jag svensken jag träffa på Harrys. Så det var ju trevligt med sällskap på middag och frukosten.

Lördag

Kom iland 06. Var en av dom första bilarna av så det var skönt att inte köa in till Malmö. Körde nonstop upp te Uddevalla. Efter 4,28h så stannde jag på Torp Köpcentrum utanför Uddevalla. Fixade ett Telenorabb. som jag ringer billigt med utomlands. Fyllde även på bilen med förnödenheter.
Stannade i Håby och tog en dusch och lunch. Sen upp te tullen och sen upp te TBS. Hade först tänkt stå på Vestby som tidigare men jag hade bara fått tag på internet 2h innan vägkrogen stängde så jag for till dit vi lasta fisken istället. Där finns det ju också internet. Men inte den här gången givetvis..

Söndag

Klev upp 0730och körde upp te Bama. Gick in och fick förklarat att jag stod på fel Bama. Jag hade ju grönsaker och jag var där dom tar emot frukt. Det hade jag vetat om jag hade tänkt till men men. Det är bara 400m bort så det var ju ingen fara. Hade ett gäng bilar före men blev av med det till slut. Det var 4 eltruckar som lossa mej. Första gången..
När jag var klar så körde jag ner till TBS igen och parkera. Brevid mej stod en LEH, bilen som Uffe körde första veckan. Den han hade när vi träffade en kväll i somras på Norcargo när jag körde åt Midtgård. Jag hade hört att Uffes kollega, Göran, från Exsped hade börjat där och fått fortsätta att dra åt Intercargo. Så vi surra en hel del. Han var närmare 60 och kanske över det å. Han hade bla kört mellanöstern på 70-80-talet så han hade varit med. Var även en del annat folk där med. Bla en svensk som körde åt en spanjor. Han bodde i Spanien nämligen. Så det var trevligt.

Måndag

Samma sak idag, mycke snack. Patrik, som äger bilarna som har varit med mej, kom upp också. Han var lite småsne för han hade fått order om att lossa på Bama idag men när han kom dit så fick han höra att det var imorrn.. Finns bättre saker att göra för en åkeriägare än att sitta å glo i Oslo. Göran fick sig ett lass upp te Tromsö så han drog. På em så gick jag å Patrik in te city och kolla efter ett mobilt bredband vi kunde skaffa. Men jag som privatperson kunde inte eftersom jag hade ingen norsk adress. Men Patrik kunde genom sitt åkeri fixa ett. Vissa har mer tur än andra. Vi åt på Peppes och gick sen tebax. Tog det lungt resten av dan. Jo, det kom 20-25cm snö också. Var mycke skit i trafiken.

Tisdag.

Klev upp vid 8 och gick in å kolla när jag skulle få lasta. Bilen som kom med mitt lass hade fått lov att tagit natt i Lillehammer så han skulle bli lite sen. Patrik fick lossa direkt han kom från Bama så han hade det bättre. Men vid 12 var jag lastad och kunde dra vidare. Stannade i Vestby och surfade lite, la upp bilder i bloggen för det kan jag inte göra när jag sitter vid ett internetcafe som nu. Satt där i 2h och körde sen ner till tullen och sen vidare ner till Simons och tankade bil o trailer. När jag gick ut från macken så kände jag igen en lastbil och gick in igen. Magnus, en kille som körde samma som jag tidigare satt där så vi surra lite. Han kör åt Roadmaster, tro jag att dom heter.
Kom till båten vid 1810 och efter jag fixat biljett och Maut så körde jag ombord. Gick upp och fick mej en hytt och sen gick ja för att tvätta men det var nån som hann före mej så jag har fått vänta. Är inte klar än.. Suck. Men har fått imej lite mat, pasta o köttfärssås och glass te efterrätt.
Hytten ja, fick en Comforthytt. Lite lyxigare. Fick väl den för att det är lite folk idag. Men jag klagar inte.. Lär ju inte hända ofta.
Är i land vid 0900 imorrn. Då blir det att köra genom Týskland,Holland, Belgien och sen stanna i Lille, Frankrike.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det verkar vara mer surr än körning på ditt jobb =) /Melin

Anonym sa...

Ja jag är Patriks lille bror......