lördag 27 december 2008

Min jul..

Söndag (nr2)

Efter en 30min väntan fick jag till slut lasta. Trucken tog 2pallar i taget så det gick fort.
När jag kör därifrån så ringer Patrik och han hade fått lastning med. Men inte förns på tisdag. Till Grekland.. Så jag mötte han på E18 alldeles utanför TBS.
Dundrar ner till tullen och tar en 45minuters där. Inga bekymmer att få ut papperna heller.

Efter 31mil så kom jag ner till Göteborg och Stena Terminalen. Gick in och fixa min biljett och sen ut å packa en väska. Efter en liten stund så kom Mattias och gav mej trailerlåsen han köpt till min trailer i Spanien. Vi satte oss i hytten och han skrev upp vilken väg jag skulle ta ner. Eller snarare vilka vägar. Det var en hel del olika motorvägar.

Träffade också på en norrman som körde Westfrakts egen bil, han skulle också till Portugal.
Körde ombord båten en timme innan avgång och gick upp till hytten min. Efter en god middag så gick jag till tvättrummet och tvättade mina kläder. Kom inte riktigt överens med torktumlarn men nästa gång ska det väl gå bättre. Men i övrigt så var det en fin båt. Jag ska ju åka den en hel del framöver så det var ju skönt att man trivdes ombord.

Måndag

Kom iland 0900. Körde genom Kiel centrum och ut på motorvägen. Körde förbi Hamburg, Bremen,Osnabruck och sen in i Holland. Men innan Holland så stannade jag och hade en timmes rast. På samma rastplats jag stannade på när jag for till Holland i somras åt Exsped. Utanför Amersfoort så tankade jag. Sen mot Amsterdam, Utrecht och till slut, söder om Antwerpen så stannade jag och det var tänkt att ha en timmes rast och sen köra 1,15h till. Men det var sånt fint ställe och jag fick bra parkering så jag natta där. Det var ett alldeles nybyggt ställe, det riktigt luktade nytt. Inne på macken alltså.

Tisdag

Vaknade 0715 och rullade iväg 0735. Körde ca en timme och sen var man i Frankrike. Körde genom Lille och stannade på en truckstop innan Paris. Har bara en timme innan jag måste rasta så jag vågar inte chansa att man hinner genom Paris på den tiden. Man vet ju inte hur trafiken är. Sen bor det ju 13miljoner människior där å.. SÅ lite trafik lär det ju vara. Dan före doppare dan o allt..
Paris var som jag trodde.. Tog 1,40h att passera stan. Men jag trodde inte Paris skulle va så stort! Det var fullt i alla filer in mot stan men mycket mindre ut ur stan, norrut. Så jag tänkte att det kanske skulle släppa när man körde söder om stan. Men icke..
Satte kurs mot Bordeaux. 51mil på samma väg.. 18mil innan Bordeaux så var min körtid slut och jag hittade en rastplats. Klockan var 8 nånting och när jag rulla in på lastbilsparkeringen så fick man sig ett skratt. Det fanns plats för 12 lastbilar men jag var ensam. Folk har vett att va ledig på jul.. Så här kunde det vara jämt.. Det är ju ett mörker att hitta parkering ibland.

Onsdag (Julafton)

Efter 4 timmar körning så ringde norrmannen och undra var jag var. Då hade jag precis stannat för rast så jag väntade in honom och efter hans rast så fortsatte vi. Skönt att nån framför sig som varit med förr. Passerade Biarritz och klockan 1501 körde vi in i Spanien. Det kommer man att minnas, att man rulla in i Spanien när Kalle började.
Mattias hade berättat att jag skulle inte köra genom betalstationen utan innan svänga av och in på Nationale 1. En gratis väg.
Men norrman körde genom och jag efter. Körde genom San Sebastian och efter ett tag så kom vi in på N1 ändå. Den var kul att köra. Man hade ofta inte kontakt med norrgående. Det var lite udda. Ibland kunde norrgående ligga en 30m ovanför en. Det var så besvärlig terräng så man kunde inte ha byggt det på nå annat vis.

Efter 4h så kom vi fram till en vägkrog. Restaurangen va stängd och dom sålde snabbmat utanför. Så min julmiddag blev varma mackor och cocacola. Det var riktigt bra faktiskt. Inge nöd på Tomas.
Efter det så fortsatte vi 2,5h till en rastplats och gjorde godnatt

Torsdag (Juldagen)

Steg upp vid 8 och konstaterade att norrman hade sovmorron, så jag fortsatte själv. Det var -6grader. Frost överallt. Schysst och komma till Spanien och det är kallare än hemme..
Kom in i Portugal utan bekymmer och stannade på första bästa mack. Tankade upp och skulle tvätta rutorna men det fanns inge att göra det med. Det var 2plus och jag var 800m upp..
Vägen var väldigt upp o ner, som Norge fast 2-filig motorväg. Det var inge skyltat om hur branta lutningar det var och vägens bredd lurade en ofta. Så det var flera gånger man var uppe i 110-120. Man vill inte göra slut på bromsarna. En av våra bilar gjorde slut på nya bromsar på 4mån tack vare den här sträckan. Mina höll i 17000mil iaf..

Ju närmare man kom Lissabon och ju närmare havet kom så ju varmare blev det.
Kom fram till Lissabon framåt 15-tiden. Mattias och min bror, med internet, hjäpte mej till rätt plats. Mattias tipsade om att man kunde fortsätta gatan bortöver mot villor och vända i en T-korsning. Sen fanns det en ficka man rymdes i.
Efter parkering så vart det shorts på!
Det var 17grader varmt plus en värmande sol. Gick en sväng och konstaterade nåt jag redan visste. Allt i Portugal stänger på juldan.. Skit.

Fredag (Annandan)

Vaknade vid 0830. Skulle lossa 0800 men var inte sen.. Portugal är ju en timme före.. Körde upp till företaget och körde in genom en vakt. Det var ett lagerhotell som ett åkeri skötte om. Efter 45min väntan i hytten så fick jag backa till. Tog ca 30min att bli loss. Gick in till receptionen under tiden och frågade efter en dusch. Det fanns en så efter jag var loss så körde jag runt huset och parkerade och gick in. Hade inte duschat sen måndag morron så det var fint..
När jag kom tillbaks till bilen så ringde chefen och tyckte jag skulle köra mot gränsen. Innan gränsen så skulle jag få höra vilket håll jag skulle åt.
Satte kurs österut och fick köra över en skitstor bro. Som Öresundsbron. Man såg inte slutet av bron i horisonten och då var det klart väder. Körde genom ett vackert landskap, som vanligt. Lite mer trafik var det.

Efter ett tag så gjorde magen sig påmind och jag svängde in på en mack. Köpte nypressad apelsinjuice och en macka, mmmmm...
En stund senare så ringde chefen och tyckte jag skulle ta en nationale som gick rakt genom landet. Inte gå över Madrid. Han hade pratat med nån som kört mycke Spanien så jag sa inte emot.
Det var en 2filig väg. Kul väg med tanke på att man fick komma närmare allt, slippa motorväg. Men efter ett tag så blev den krokig och sen kom dimman.. Tjock dimma, och det blev serpentinväg över ett berg.. Inte alls meningen, skulle inte ha lyssnat på chefen.. Det var ca 2grader varm och lite blött på vägen så man fick köra som om det vore halt.
Körde genom några byar, med fartgupp. Hatar dom, mer när man är tom.

Efter ett tag så kom jag till Ciudad Real, en större stad. Där gick man ut på motorvägen ett tag innan nästa nationale. Då ringde jag Mattias, han dumförklarade mej som lyssnade på chefen.. Skulle ha lyssnat på Mattias.. Sket i chefens val och tog motorvägen istället. Nationalen skulle bli mer krokig och nu var det ju mörkt också. Körde på en motorväg som övergick till 2-filig landsväg. Men det var många långa raksträckor. 10mil från mitt mål så hittade jag en truckstop mitt ute i ingenstans. Vågade inte chansa på att det skulle finnas nå bättre längre bort för det var väldigt lite ställen innan man kunde stå på som var öppen. Stannade och gick in och skulle se hur länge dom hade öppet. Dom stängde aldrig, perfekt.. Så jag körde över till andra sidan vägen och ställde mej så långt ifrån vägen jag kunde. Så här ska jag stå och ha min veckovila. Har jag tur i oturen får jag en 45timmars. Men det skiter sig om jag måste lasta på söndag. Men det tror jag inte. Det är inte bestämt om jag ska till Valencia eller Alicante. Där jag är är ju en bra utgångspunkt för båda. Det blir iaf apelsiner eller sallad.upp te Oslo.

Upptäckte att det finns internet här, räddade min helg kan man säga. Ojojoj

Lördag

Sov te 12 och sitter nu med datorn.
Gick en sväng och skrattade flera gånger högt. Platsen jag är på är som direkt uttagen ur en film, ni vet i som typ Arizona,New Mexico eller Texas. Ökenområde, platt,damm som flyger och en 2filig svart väg som aldrig tar slut i horisonten och en vägkrog och motell. Jag tycker det är skithäftigt.. Synd bara att det är typ 7grader varmt.. Jag är ju 700m upp.. Fast hellre 7 än 33..

Bilder kommer sen. Nå tok med datorn.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Scenariot påminner mej om tror att det kan vara filmen Liftaren, då stod den en lastbil på en öde parkering....det gick inge bra för den chauffören.....*skrämmas*

Sov gott//
Nonne