måndag 25 maj 2009

Händelserik resa


Söndag 10 Maj

Blev lastad då i Oslo. Körde ner till båten och lämna Sverige 1900 som vanligt. Man är i Sverige för lite..

Måndag

Körde av i Kiel. Någon, minns inte vem, har räknat att det är 14 vägarbeten mellan Kiel och Holland.. 4,5-5h körning.. Lite less blir man. Men jag tog mig genom det och ner till Holland. Men i Utrecht..

Det var 2 filig motorväg och det började bli rusningstrafik. Då brukar dom öppna vägrenen, som ju är lite bredare, så det blir 3-filigt. Upptäckte inte det på en gång utan det var först när dom två lastbilar som låg framför mig bytte bil som jag la märke till grönmarkeringen uppe ovanför vägbanan. Så jag titta i spegeln, blinka och bytte fil som vanligt.

Men..
Kände en liten duns i bilen. Inge märkvärdigt men nåt som inte är normalt. Då ser jag en liten bil gör en 180graders sväng framför mig. Det låg en Opel Corsa i min döda vinkel, platsen mellan det jag ser i backspegeln och det jag ser framför bilen. Finns en anledning varför det ibland finns förbjuden infart skylt på höger sida av stänkskydden bak på trailern.
Så jag stannade och tog fram skadeanmälan. När jag klev ur så ser jag 5-6 bilar som står still. Satan, tänker jag, seriekrock. Men det var bara bilar som stannat för att hjälpa. Förutom Golfen som pallnita för att undvika Opeln. Hon hade snurra runt och gått in i räcket. Hade inte Golfen hunnit stanna så hade det blivit fronalkrock. Så hon hade ju en himlarns tur som missa all trafik, det var trots allt rusningstrafik och 3-filigt.

Utöver dom bilar jag nämnt så stannade även en Mercedes Sprinter, skåpbil. Precis där det hände var det en liten ficka brevid vägen. Så dom körde in Opeln där så trafiken kunde flyta på igen.
Det var en kvinna i 55-60års åldern som körde. Förutom en puls på 200 så var hon okej.
Alla prata engelska så det var ju tur det. Min holländska är lite sådär..
Efter en stund så kom polisen. Han som körde skåpbilen var en ledig polis så han berätta vad som hänt. Vi skrev lite papper och sen fick jag köra. Dom var förstående till situationen så jag misstänker att det inte är helt ovanligt att sånt här händer.
Körde sen ner till Texaco-macken söder om Antwerpen och drog igen gardin.
Fick sen höra att det är 3-4st av mina kompisar som gjort samma sak..
Tisdag
Kom iväg, planerade avgångstiden efter vilken tid jag skulle komma in i Paris. Har kommit på att man bör komma in där vid 9-10. Gick bara fint genom Paris. Kom ner till ett truckstop efter N10 som jag gjorde kväll på. Det kostade 5euro att parkera där eller 12euro för mat och då ingick parkeringen. Så då blev det en biff och pommes. Smaka sådär..
Onsdag
Körde ner till Aleojos där det blev tankning och sova. Ligger i Spanien, ovanför Valladolid.
Torsdag
Kom ner till Costa&Baleia i Tojal, Portugal. Hade lossningstid på fredagen men chansa och jag fick lossa vid 15-tiden. Kung.
Åkte sen och parkera på "vår" plats i Lissabon. Var tänkt att jag skulle ha en 24timmars men det blev längre.. Gick en sväng ner till gallerian och surfa en stund. Sen satt man vid datorn..
Fredag-Söndag
Satt i bilen.. Spännande..
Måndag
Vid 10-tiden fick jag order aom att bege mig norröver, mot Valladolid, Spanien. Cirka 55mil att köra. Tog mig upp dit men fick inte lasta förns tisdag så jag parkera på truckstoppet vid avfarten. Var en mack och restaurang. Grusplan, var först på plats men blev fort fullt.
Tisdag
Körde sista 16km in till La Seca. Var en bil före men fick ganska fort på 16pall vin.
Sen begav jag mig nordost mot nästa ställe. Bargota, låg utanför Legrono. Fick på ytterligare 6pall vin. Men det tog en stund.. Pallyftarn var trasig så dom ringde en gårdsherre som kom och lagade den. Tog 1,5h att få in pallarna. Mest väntan.

Men sen.. Vägen därifrån var en mindre väg.. Inte så mycket tänkt för lastbilar.. Gick över ett berg med serpentinvägar uppför. Roligt var det. Annorlunda.
Sen plana det ut en bit och sen blev det en liten bergsskärning och efter en den var jag tvungen att stanna. Man såg hur vägen slingrade sig utför. Tänk Trollstigen i Norge. Den är förbjuden för lastbilar, så tänker dom inte i Spanien.. hehe
Vart tar vägen vägen..
Fick hålla längst ut i kanten på vänstersidan för att få runt trailern. Stoppade upp lite trafik gjorde man.. I en kurva så fick jag stanna.. Det var lösa åsnor som beta vid vägen. Jättesöta..
Sen ner på motorvägen en stund innan gränsen. Gick upp i Frankrike en kort bit och sen österut mot en håla som hette Condom.. Jo, man skratta lite åt det..
Gjorde kväll på en grusplan i en liten by efter lillvägen som man körde på.
Onsdag
Tog mig till en liten by som hette Gondrin
. Låg 10km innan Condom. Där var det vackert. Små kullar och vinrankor överallt. Lastade på ett liten vingård.
Körde sen 23mil till nästa vingård. Ett ställe som hette Juillac-Le-Coq. Det var vinrankor så långt man kunde se. Häftigt..
Området heter ju Cognac av en anledning... Alla sorters cognac kommer därifrån. Stället jag skulle lasta på var som ett litet slott. Mur runt o allt, väldigt franskt. Körde först runt och in på baksidan för infarten från vägen såg inte ut å vara för lastbilar, mer för dyra bilar. Typ Range Rovers..
Men.. Så var inte fallet. Det kom en bil med 3 män i som tog mig runt och visade att jag skulle in där jag var innan. Så jag fick vända på ett ställe som inte var tänkt å vända på.. Men det gick.
Ställde mig på landsvägen, slog på varningsblinkers och gick in. Mycket riktigt, det var där. Gick ut igen och flyttade på bilen till andra sidan gatan brevid infarten.
Sen kom en traktor med en palllyftare och en pall cognac. Det visades vara gårdsägarens son. Trodde dom hade bara anställt som jobba där. För fint folk för att slita ont själv liksom. Men han var väldigt trevlig.
Fick sen köra in till Cognac och få ut nå tullpapper. Var en tjej som hette Cynthia som mötte mig i dörrn och som efter en 20min kom ut med pappren igen. Det var 28grader varmt så jag var nöjd i att sitt i bilen o jäsa..
Körde sen vidare upp och gjorde kväll ovanför Poiters. Eftersom det är röd dag på torsdagen så blir jag stående eftersom det är körstopp på söndagar. Har inte behövt tänka på det förr för det gäller inte thermotranporter men köra vin tillhör inte den lyckliga skara som fick köra. Så jag blev stående hela torsdagen.
Torsdag
Står..
Fredag
Kl 0210 rullar jag igen. Hade räknat ut att jag skulle passera Paris innan 06, borde va lungt då och det var det. Gick bra ända upp till Antwerpen.. Då.. *suck*
I Kennedytunneln så blir det stopp, väldigt mycke stopp, väldigt fort. Tomas fick pallnita, gjorde svartstrecka i asfalten. Men lastbilen bakom.. använde Tomas som broms. Blev alltså påkörd bakifrån. Glad att jag inte satt i en Smart.. Det var en tankbil, VOS. Gick bak o kolla, en Scania R420, den var inte så snygg längre.. Miun trailer var inte heller snygg men funkionsduglig. Förarn klara sig, han sopade upp glas och plast från vägen och skulle sen följa mig till ett bättre ställe där vi skulle ringa polis och göra upp. Men fanskapet svängde av och smet..
Fick höra idag att Kennedy tunneln är stängd för ADR-transporter.
Stannade på första parkeringen efter Antwerpen och ringde polisen. Dom kunde inte göra nåt men jag ville att dom skulle göra en liten anmärkning på det så chefens försäkringsbolag blir nöjd. Godtrogna Tomas tog ju inte regnumret.. och VOS har kring 6000 bilar..
Blev lite stel i nacken men det var borta dan efter. Körde sen en bit till och gjorde tidig kväll, började ju 2 på natta..
Fredag
Rullade igen 2400. Skönt å köra på kvällen. Min kompis Håkan körde också den natten så man hade ju nån att prata med. Den lyckskiten var på väg hem till Holmen..
Stannade i DeLutte som vanligt och fixa tullpapper. Sen tog det exakt på minuten 4,30 till Kiel. Brukar ta kring 5h. Men det är lagom med trafik på natten.. Kom till Kiel 0720 och sov sen till 1130.
Lördag
Sov som sagt till 1130. Satt i bilen till 16 då jag gick in och fixa med biljett. Körde på båten vid 1720. Tvätta kläern och åt gott. Fiint.. Det var nån slags makeupmässa på båten så det fanns mycke eyecandy.. hihi.
Söndag
Handla i Uddevalla, väntade in Mattias i Håby, körde med han till tullen. Körde ensam från tullen upp till TBS. Sen.. Internet..
Måndag
Vid 09 körde jag upp till VSD och lossade vinet. Står nu på TBS igen och väntar på lass. Dom prata om Ålesund men med tanke på klocka är nu så lär det inte bli nå idag. Mer väntan, tur man är van..

2 kommentarer:

Benny olsson sa...

det må jag säga

Jean sa...

Hej Tomas. Jag hoppas du känner dig bra i din nacke, annars måste du söka läkare för det kan bli ont värre senare.

Trevligt att vädret är skönt.
MVH
Jean
(chefens fruga)
www.skindeepbyjean.blogg.se