torsdag 9 oktober 2008

600 möh




Ja, igår då, ställde väckarn på 0915, rullade in på området vid 0930 och fick lossa på en gång. Gick ba fint.
Drog vidare neröver på 26an ner mot Gislaved och in på småvägar mot Burseryd.
Kom till en hyfsat stor såg där jag lastade virke till pallkragar. 28ton. Trodde jag skulle få åka 27an norrut till Borås men GPSen ville ha mej söderut till 152 och västerut till E6 Varberg. Mycke bättre, så lite tid som möjligt på småvägar med tungt lass.
Stannade och tankade ovanför Varberg och satte kosan mot Håby. Kom in till Göteborg vid alldeles fel tidpunkt.. Som vanligt.

Åt köttbullar på Håby och drog sen upp till Rasta i Tanum där jag träffa Slaktarn. Vi satt brevid varann i varsin bil och surra en kvart innan vi drog åt varsitt håll.

Jag skulle till en håla som hette Reinevoll. Men först vart det tull. Innan man går in till tullen så går man ibland in till KGH Spedition. Dit skickas tullpappren från DSV. När jag tog min kölapp så hade jag 40nr framför mej.. Lite less. Men när det blev min tur berättar killen bakom disken att jag kunde ha sluppit kön genom att gå till ett annat ställe, när man vet att det är faxat dit pappren. Nästa gång så...
Hamnade till slut i Oslo där jag styrde kosan mot Gjövik och väg 4. Den har jag aldrig kört, går lite nordvästerut från Oslo. Slaktarn hade berättat om en backe på den vägen. 0-600möh i en backe.. med 27ton på.. Samlades en liten kö bakom..
Kom till slut till Reinevoll där GPSen ville ha in mej till höger. Kom till en vägport som var 3m hög.. Så det var bara att backa ut igen. När jag hitta rätt igen så såg det inte ut som att det skulle finnas plats för mej att nattparkera på så jag stanna en bil som berätta att det fanns ett åkeri längre bort, Toten Transport, där man kanske kunde på plats. När jag svänger av landsvägen in mot åkeriet så kommer jag först till en byggnad med bom in till.. Sen tar asfalten slut.. Då blir Tomas orolig, speciellt när jag ser på GPSen att vägen tar slut.. Men i vägens ände låg åkeriet. Så jag tog kväller där. ¨


Idag vaknade jag 0800. Satte kursen tillbaks till stället jag skulle lossa på. Det var en liten såg där det dessutom byggdes på. När truckförarn mötte upp mej frågade han om jag kunde köra ner för en lerig backe och lossa där. Men det gick ju bra ner iaf.. Lerigt som fan var det. Inge roligt när grejerna blir lerig, spännbanden släpar i backen osv.

Men jag blev lossad och jag kunde komma upp och runt och ut därifrån. Nästa stopp skulle bli en återvinningsstation i Furnes. Ligger ovanför Hamar på E6. Fick först åka upp till ett asfaltverk ovanför för att väga ekipaget. Sopstations våg var för liten för mitt ekipage. Var byggt för att väga sopbilar. Å sen och bli lastad med pappersbalar som ska återvinnas. Likadant där, lerigt å jävligt. Bilen ser ut som 7 svåra år.
Efter jag hade vägt mej igen så fick jag pappren på kontoret och drog iväg.
E6,24an och sen ut på 2an förbi Kongsvinger. Stanna i tullen i Eda och sen ner till Arvika där det blev 45min rast. McDonalds är gott ibland.. Drog vidare på 61 ner mot Karlstad och ut sen på E18 mot Örebro. Körde ner till Brändåsen som låg ca 5km nedanför avfarten jag skulle ta mot Norrköping. Där ligger en stor Statoilmack där jag tankade på. Sen upp till 51an och ner förbi Finspång och slutligen ner till Norrköping. Står nu utanför Yara, där dom gör gödning. Längre bort på gatan ligger RGS90 där jag ska lossa imorrn. Här inne på Yara har jag varit flera gånger och lastat när jag hade eget lastbilsåkeri.
När man ser det på en plan så här så förstår man inte riktigt hur det ryms..

Inga kommentarer: