söndag 19 oktober 2008

Ett tag sen..


Tisdag
Idag vaknade jag vid 0830. Ringde in till verkstan och dom sa att jag var välkommen 0930. La mej en stund till och rullade sen bort dom 400 metrarna.


Körde in och dom bytte ett av 2 bränslefilter. Fick dom även att byta ett positionsljus och dimljus.
När dom var klar så rullade jag nerför E4an mot Värnamo. Körde in sen på 27an mot Forsheda. Där lastade jag 5 pall bildelar. Sen vidare mot Smålandsstenar. Där tog det en jävla tid att lasta. Dom hade en liten knepigt teknik när dom valde lastordning. Men till slut så.. Det var en väldigt duktig förare av deras Ljungby. Det var mycke pall som skulle in på en liten yta. Ett väldans staplade.
Sen bar det iväg mot Anderstorp där jag lastade 12pall datorlådor.

När jag var fullastad så började bilen bete sig likadant igen. Innan jag hade kommit upp till Borås så gick bilen som en Volvo.. Ringde jouren i Mjölby som gav mig numret till verkstan i Göteborg.



När jag kom dit vid 18 så tog dom in mej på en gång och tittade på båda bränslefiltrena. Men det såg bra ut. Sen tog dom fram diagnosdatorn och hittade flera felmeddelanden. Under tiden dom fixa med det så fick jag ta en dusch. Sen var det bara att backa ut bilen och parkera brevid.
Onsdag

Kl 7 fick jag köra in igen och dom börja felsöka. Jag började surra med killen som stod brevid. Han hade ett enbilsåkeri. Körde tankcontainers med en ny TGX 26.440. Samma modell och motor som min men nya generationen. Kul att ha nån å surra med. Vi gick och fika på ett konditori brevid som hade fantastiska baguetter.

Så går det när man tvärnitar med en lastbil....

Det visades att jag hade algblommning i tanken. När jag tankade sist så gjorde jag det samtidigt som tankbilen fyllde på cisternerna. Då rördes det upp skit från botten som jag fick in i tanken. Det satt i sin tur igen vattenfiltret, det första filtret från tanken innan förfiltret. Så dom rengjorde och bytte vattenfiltret och hällde i nåt medel i tanken som tog död på allt.
Så vid 11 kunde jag köra vidare. Stannade i Håby och käka och sen upp till Oslo. DSV ringde och sa att jag inte skulle hinna lossa idag men jag kom till oslo vid 1535 så jag chansa och for bort till första stället. Ett ställe som brukar vara hopplöst trångt att backa in till men det gick bra för mig. När jag var klar så hade det backa intill en Postbil. Det var en svensk kille som körde så vi surra en stund. Han var från Falun. Dom tjänade 24000 netto på att köra skift runt Oslo.

Men efter det så var klockan efter 16 så jag fick köra upp till Statoil som ligger efter E6an ca 15km norr om Oslo och göra kväll.

Torsdag
Klev upp vid 7 och körde 2km till dagens första lossning. Gick bara fint. Sen ner till Oslo igen, in till Schenker på Alnabru. Där var det stort! Men ingen logik i portnumren. Körde några varv innan jag hitta port 215. Där anmälde jag mej och backa in i port 221. Precis när jag kom så skulle dom ha nå personalmöte men en kille var snäll och lossade mina 2 pallar så jag kunde åka vidare mot DSV Kolbotn.
Där backade jag emot och lossade mina 5pallar bildelar jag hade lastat i Forsheda.

Efter jag var klar där så fick jag order om att köra ner till Fredriksstad och lasta stål till Motala och Norrköping.
Men jag hade lasttid 3h senare så jag stannade på ett Statoil och använde faciliteterna och satt med datorn en stund.
När vi kör till Fredriksstad så vill GPSen ta mej en väg men DSV har sagt en annan väg. Så jag provade DSVs väg. Den var 4km längre och tog 5min längre tid men man är längre tid på motorvägen och man slipper ett ställe där dom har 9fartgupp på 1000m.. Så den vägen blir det i fortsättningen.
Väl på plats så träffade jag slaktarns kompis Peter som kör för samma åkeri, LEH, som slaktarn. Fick köra förbi han i lastkön för han hade lasttid 90 min senare än mej.
Efter deras skiftbyte så blev jag 18ton tyngre. Lämpligt tungt.

Körde Svinesund,Håby,Trollhättan,Karlsborg,Askersund och sen ner till Motala. Åkte till garaget och träffade Robin, chefens pojk. Han satte på påkörningsskyddet som saknades och jag skulle byta en skyltlampa men dom hade inga hemma.
Sen blev det att sova utanför verkstan.

Fredag

Klev upp 07 och körde bort till min första lossning för dagen. Sen bort till nummer två, båda i Motala. Sen tog jag småvägar till 34an som tog mej ner till E4an och sen upp till 55an ovanför Norrköping. Körde 25km på 55 och sen in 21km i skogen. Smal och dålig väg. Kom fram till en gammal fabrik där jag lossade det sista. Sen ner till E4an och in till Herrbeta där jag bytte lampa som var sönder. Sen ner till Linköping där jag tog en nästan 2h paus utanför bilprovningen. Skulle besiktiga trailern 1350.



Gick inte igenom. Otillräcklig bromsverkan på alla tre axlar. Besiktningsgubben sa att det var vanligt att dom som säljer och hyr ut trailers ställer ner bromsverkan så dragbilen tar det mesta. Också ett sätt att tjäna pengar..
Efter det var klart så åkte jag upp till Motala igen och tvättade bil o trailer. Tog trailern invändigt också så det tog en stund. Åkte sen bort till garaget vårat och träffade chefen och hans son. Koppla av trailern och tog 45min rast.
Jag lämnade trailern för jag ska upp på söndag igen.
Gick in till verkstan och kolla in åkeriets senaste bil. Hade gått 27mil. En MAN TGX 18.480. Ska gå på Spanien och Italien.

Åkte sen ner till Jönköping och gjorde helg.
Det var snudd på en religös upplevelse att köra förbi Vättern under solnedgången.

Söndag

idag ska jag åka och titta på ett annat boende inne i Jönköping. Sen blir det att mönstra på igen. Köra upp till Motala och göra kväll utanför verkstan. Dom ska serva,fixa dieselvärmarn(äntligen!) och sen ska jag bort och byta drivdäck. Sen koppla trailern och åka ner till Mjölby där dom ska justera bromsarna. Det är lite dåligt med lass till Norge nu så vi fick stå över en sväng. Passade ju bra när vi behöver fixa med bilen.



Inga kommentarer: