måndag 13 oktober 2008

Fille

Igår så hade jag tänkt att lämna Mullsjö vid 15, men hade inget bättre för mig så jag packa och for in till stan tidigare. Gick på min favvopizzeria och käka och for sen bort till DSV. Grind va låst, tur man fixa en nyckel i fredags. Gjorde ordning i bilen och for bort och koppla trailern som stod där jag lämnade den i fredags. Satte sen kurs mot Oslo.

Stannade i Håby som vanligt och åt tillsammans med 2 kolleger. Dom skulle till Gjövik och Kristiansand.
Hade tänkt surfa lite i bilen innan jag drog för jag hade inge bråttom men när Patrik drog så hängde jag på. Kul att köra med en beklant för en gång skull. Efter en stund så hade en Volvo kommit ifatt men körde inte om trots att den var snabbare än oss.

Efter en stunds körning så kom vi då till tullen. Det var knökfullt därinne. Patrik körde genom hela parkeringen och backade in på ett lite annorlunda ställe och jag hängde på. Även bilen bakom mej gjorde samma sak. Då fick jag se att det var också en DSV-bil. En snygg FH med XL-hytt och mycke lampor. Gick in på tullen och tänkte att här får man stå länge men det var bara 2nummer före. Alla andra stod å köa på KGH Spedition. Så vi var inte där mer än kanske 10min.
Uppe vid Vestby så svängde Patrik och den andre in på Statoil och fika så därifrån körde jag solo. Kom till DSV i Alnabru en halvtimme innan dom öppna. Efter vi fick sitta en kvart inne på expeditionen så fick jag till slut backa in i port 155 och koppla ifrån och köra ut och sova. Härligt..

I tullen så titta Patrik igenom mina papper och han sa att jag hade bara Alnabru, så imorse när jag vakna så ringde jag till Jeanette och sa att jag var loss. Men det stämde inte enligt hennes papper så jag gick in och kolla i trailern, mycke riktigt, det var ca 12 pall kvar. Så det var bara att koppla och dra ner till Kolbotn.
Efter jag gått in på expedition och hejat på Josefine så backa jag emot och väntade. Och väntade. Och väntade en stund till. Efter 1,5h timme börja dom att lossa mej. Hade lasttid 1230 på stålet men den tiden missade jag med en halvtimme. När jag kom till Fredrikstad och skulle lasta stål så fick jag vänta en bra stund eftersom jag missade min lasttid.
Men till slut hade jag fått på 29ton stål till Vara och Skara. Rimma..

Efter ett snabbt stopp på tullen så vart det mat på Håby. Körde sen bort några kilometer till en Statoilmack för att tanka. Men ingen av pumparna funkade. Visades att det var slut på diesel. Men som tur var så kom tankbilen precis. Så jag fick i 412 liter och kunde köra vidare ner mot Uddevalla.

Strax innan Trollhättan så började bilen gå konstigt. Ett felmeddelande kom upp, nåt som hade med EDC att göra. Alltså bränslematningen. Bilen gjorde toppfart men det tog en stund att komma upp i fart.
Ringde chefen och fick numret till MANs jour. Han sa att det vara att köra vidare ner till Jönköping så man fick byta bränslefilter, för det är igensatt.

Hade första lossningen i Vara. Enligt Slaktarn så ska man inte följa GPSen för då kommer man på småvägar. Så man fick gå igenom Vara by och ut på E20. Till slut så kom jag rätt. Gick ba fint.
Nästa ställe var i Skara, det låg parallelt med E20 så det var enkelt att hitta.
Satte sen kurs mot Falköping,Mullsjö och sist Jönköping.
Min kompis Fille från ume kör åt Smålands Logistik mellan Mantorp och Växjö på nättern så vi satt å surra.
Vi skulle hamna i Jönköping ungefär samtidigt så vi bestämde att vi skulle mötas. Jag hade tänkt att sova på Shell i Torsvik så jag körde dit.
Det var knökfullt!
Kunde stå en stund på ett ställe vid personbilspumparna så man kunde göra ett toalettbesök.
När jag var i bilen igen så ringde Fille och vi bestämde att vi skulle ses på DSV istället. Så jag for dit och han var i hasorna. Stod å surra en stund innan han var tvungen att fara. Kul att träffa han, har inte träffats sen i maj. Han har en gård utanför Växjö, var och hälsa på i maj innan jag sålde taxin. Så nu sitter man här ensam och ska vila till halv 9, då blir det verkstadsbesök. Verkstan ligger tvärs över vägen från DSV så man har ju nära.
Tjo.

Inga kommentarer: