måndag 15 december 2008

Nu sitter man i en båt i Adriatiska Havet..

Fick höra att man kan betala en slant och kunna surfa med ens egen dator. Kunde man förmodligen göra på förra båten också.. Man lär sig nåt varje dag..

Jag har skrivit fortlöpande under resans gång. Här kommer det.


Onsdag

Det var full fart hela dan. Fixa med förnödenheter och bankbesök. Chefen ringde och sa att han skulle va i Göteborg vid 1430. Det är femton mil dit så jag var tvungen att åka vid 13 för att hinna. Kom iväg 1400..
Körde 40an mot Gbg, stannade bara för att tanka 15km up the road. Vi skulle mötas på vågen mitt i byn. Efter en stunds letande så hittade jag vågen, men ingen chef.. Men han kom efter en stund.
Slängde över mina grejer och vi surra en stund. Klättra sen upp i bilen och startade min resa söderut.

Men att lämna Göteborg klockan 16 tar sin lilla tid.. Men vid Kungsbacka släppte det.
Stannade bara i Varberg för att tanka. När jag närmade mej Malmö så kom jag på att jag hade glömt att fylla tanken under trailern till kylaggregatet. Så jag satte GPSen på Exspeds adress i Malmö och stannade på macken där jag tanka och duschade i somras. Fyllde även bilen tank så jag hade fullt när jag gick ut i Tyskland.

Kom fram till TT Line i Trelleborg vid 2030 efter 4h körning. Träffade min resekamrat utanför på parkeringen. Vi är 2 bilar. Den andre är inlejd av oss för vi hade ingen ledig bil som kunde ta lasset. Det åkeriet ägs av en kompis till chefen, dom utgår från Hässleholm. Killen som kör heter Jonas och är drygt 40. Kommer från Småland så han har den där jobbiga småländskan.. Men han tycker nog samma om min norrländska..:)

Gick in på kontoret och ordnade med våra biljetter. När det var gjort så gick vi till 2 automater. Där man betalar Maut, tyska vägavgiften. Automaten fyllde i automatiskt vilken väg man kom in i Tyskland men man fick trycka på en karta var man skulle lämna landet.
När det var gjort så körde vi in på kajen. Där träffade vi en norrman som också skulle te Grekland. Han gav oss lite tips.
40min innan avgång så fick vi rulla ombord. Jag fick fickparkera... Men fick hjälp av en matros så det gick smidigt. Det är inte mycke plats.. Efter man var parkerad så fick man en 380volts kabel som man koppla in i kylaggregatet. För att man ska slippa gå med dieselmotor i båten så sitter det en elmotor där också. Bra för inre miljön..
Gick sedan upp till min hytt och lämnade grejerna och ringde hem en sväng. Efter det så gick jag upp te restaurangen och åt en sen middag. Det ingår i biljetten. Gratis är gott.
Satt tillsammans med Jonas och norsken.
Sen gick jag ner till min hytt och drog täcket över huvudet.

Torsdag.

Väckarn ringde 0530. Klev upp och duscha och gick sen och åt frukost. Vid 0620 gick vi ner till bilarna. Körde ut och parkerade brevid på kajen en timme så jag fick ihop min vila. Båten tog bara 8,15 så det räckte inte.
Vid 0745 rullade vi iväg. Ut på en tråkig motorväg. Förbi Berlin,Nurnberg,Ingolstadt och Munchen. Vi stannade efter 4h och tog en 1h rast på en autohof där vi åt. Sen vidare neröver. Vi gjorde kväll nedanför Munchen, 35km från österrikiska gränsen.
Det var inte så enkelt att hitta ledig parkering. Vi körde först in på 2 autohof men det var fullt. 500m bortanför den sista fann vi plats på en ficka. Vi stod ca 15m från Autobahn. Men inget man hörde nå av. Efter lite läsa, så somnade jag direkt. Fick bara 5h sömn på båten så jag var död.

Fredag.

Vi hade satt väckarna på 0430, så vid 0455 var vi iväg. Stannade på en autohof innan Österrike och skulle köpa Go-Box. Vägavgiften. En liten låda man sätter i framrutan som "vägen" känner av ibland. Mitt kort strula så jag fick betala kontant. 250euro.. Inge billigt. Men det var t.o.r.
Efter vi tvättat rutorna så for vi. Börja vår klättring över Alperna.. När det började ljusna så fick man äntligen se vilket underbart landskap man körde genom.. Som värst var vi 1320möh.. Det hade enligt radion snöat 50cm under natten, nåt man såg brevid vägen. Men dom var duktig på att hålla motorvägen ren så det gick ba fint.

På toppen av det hela så hittade vi en BP-mack vi kunde tanka och köpa VIA-Card på. Italiens vägavgift. Men dom hade inte det. Det var några km bort. Så efter tankning och frukost så bar det av utför. 60km/h var maxtillåtna, mest för att spara bromsar. Det var lite utför..Innan man kom fram till betalstationen så låg en autohof till höger. Svängde in där och efter lite sökande så hittade vi där man kunde köpa vägavgiften. Men dom tog bara cash. Så efter lite strul med chefen och mamma så kunde vi åka därifrån, utan vägavgift. När vi skulle betala cash så kunde vi lika gärna göra det på vägen.
Körde ut till betalstation och tog biljetten som kom ut ur apparaten.

Körde i genom ett fantastiskt landskap. Höga berg och vingårdar överallt. Allt täckt av snö. Men efter en timme eller så så var snön borta. Men tyvärr så var det ett konstant regnande. Vi körde förbi Trento, Verona, Modena. Stannade ovanför Verona och tog en timmes rast.

Innan Bologna.så kom vi ut på A1an, den mellan Milano och Rom. Den var 4-filig. Första gången jag har kört på riktig 4-filig. Den var väl så i ca 6mil. Efter Bologna svängde vi in på A14, sista vägbytet innan slutdestinationen. Kom ner mot Rimini och 2mil innan Ancona så stannade vi och åt på en autohof. Jag åt en helt okej lasagne.

Efter en halvtimmes körning så kom vi fram till Ancona. När vi svängde av motorvägen så kom vi fram till betalstationen. Där ska man ju lämna lappen jag fick tidigare och betala för det man kört. Men Jonas stannar och kliver ut och pratar med bilen mellan oss. Så jag går ut och får höra att det är nån helgdag av nå slag så det är gratis. En fasllig tur för mej för jag hittade inte min lapp.. Den måste ha flygit ut med vinden när vi stanna övanför Verona. Det blåste nå otroligt där.
Efter lite strul så kom vi tillslut fram till en TIR-parkering i hamnen där jag står nu. Klockan är nu 2200 och båten till Grekland går imorron vid 1600. SÅ vi får står här ett tag..

Lördag.

Vaknade vid 12. Jonas hade varit uppe tag så han hade varit ute och rekat lite. Det var väldigt mycke mer lastbilar där nu. Vi backade in för att skydda lasten men upptäckte att vi stod på en enkelriktad gata..

Brevid mej så parkerade en Mercedeslastbil. Han som körde den var engelsman. Riktigt trevlig typ. Det var så kul att prata med nån som var bra på engelska. En av få gånger jag har varit sämre på det än den jag prata med. Inte för att skryta men jag är bra på engelska..
Han hade 2 bilar i skåpet. 'En Bentley Continental GT och en Ford GT40. Han som köpt Bentleyn hade köpt GT40n till sin son i julklapp.. Fattiga människor.. Dom kostar nånstans kring 1,5-2miljoner.

När vi skulle fara så fanns det en plats brevid engelsmannen som vi kunde sno på. Jonas kom runt utan bekymmer men när jag skulle köra fram så kom det en irändare som "bara" skulle byta trailer.. Men engelsmannen tyckte jag skulle prova ett annat sätt och tack vare hans hjälp så kom jag tunt och ut. Vi körde bort mot hamn och Jonas parkera på ett knepigt ställe, jag tyckte det verka mest logiskt att vi skulle in på hamnområdet, som det är i Tyskland och Sverige. Så vi körde bort mot hamn men blev stoppad innan och blev anvisad till platsen som Jonas skulle in på. Jag bad om ursäkt..

Gick in på Ancona Ferryteerminal och skulle fixa ut biljetterna. Kvinnan i luckan kunde inte hitta vår bokning. Inte med lite panik så ringde vi Westfrakt som ordnade upp situationen. Tur det.. Engelsmannen skulle inte kunna åka förrän tisdag för det var fullbokat.
Åkte sen in på hamnområdet och ställde oss i kön medans dom lossade båten. Tog en bra stund men till slut så kom vi in. Men innan vi kom in på båten ville dom se biljetten. Vi hade fel.. Eller inte alla. Saknades ett papper., för lastbilen. Men han sa åt mej att köra in och anmäla mej i receptionen och sen komma ner med en kopia på biljetten. Så jag körde in. Upp för en ramp till våningen ovanför. Där var det smalt.. Men fick bra hjälp att komma på plats.
Gick sen upp till receptionen och där gick det sämre. Men Jonas kom upp efter ett tag och hade fått våra biljetter. Det hade varit en bil som kom dom från terminalkontoret..
Gjorde oss hemmastadd i hytten och duscha och sen blev det en lugn på båten. På en skala 1-5 får den 3,5.

Söndag

Ännu en lugn dag på båten. Vid 10 kom vi till Igoumenitsa, första stoppet. Låg inte långt ifrån Korfu.

Vid 16 var vi framme i Patras. MEn inte förns frammåt 1750 var jag ute ur båten. Enligt besättningsmannen jag tala med så brukar det ta 10-15min att tömma båten men inte idag..
Det var tre fartyg med lastbilar som kom samtidigt. Dålig planering kan man tycka. Det tog en timme att komma ut ur hamnen. En sträcka på ca 800m..
Lite udda bekymmer dom har här är ju att dom måste titta efter flyktingar på ekipaget. Dom kan ligga varsomhelst. På axlar, på trailern bränsletank, i skåpet och i trailern sidolådor. Det måste jag ju göra också innan jag kör ombord. Men jag kommer att ha dörrarna öppen eftersom jag är tom så kan inte gömma sig där.

Körde igenom Patra på dåliga vägar och sen ut på E65. Det var en 2-filig väg med vägren. Där fick man ju ligga hela vägen. Bilarna gjorde idiotiska omkörningar hela tiden. Även en trailer körde om. Helt otroligt.
Efter 19mil och 2 betalstationer kom vi fram till Aspropyrgos, där Harrys Truckstop skulle ligga. Hade fått bra vägbeskrivning av Mattias så det var inga bekymmer att hitta. Åt en biff för 5euro och la mej sen.

Måndag.

Vaknade vid 0620. Bilen som parkerade framför mej när vi kom sa att han skulle åka samtidigt som mej. Men icke.. Efter 50 min så åkte bilen brevid så jag kom ut. Igår stötte vi på norrmannen vi träffade i Trelleborg. Han berättade att stället jag skulle på låg bara 5min bort. Så jag körde bort dit. Men körde för långt. Så jag fick köra genom korsningar jag aldrig trodde att att jag skulle klara av. Men till slut så. Kom fram till adressen som stod som levereringsplats. Det var ett kontor.. Men tjejen inne visade vart jag skulle köra. När jag kom fram så stod bilen som stod brevid mej. Jag skulle ha vetat att han skulle dit..

Efter en kvart så fick jag backa ner i en grop till en port. Riktigt brant var det. Fick ju höra av norsken att det kunde ibland ta upp till en 5-6h att bli loss. Men efter 1,5h åkte jag därifrån. Lite nöjd..

Åkte ner till Harrys och fick ekipaget tvättat. 45 euro för att tvätta hela utvändigt och trailern invändigt. Väldigt billigt och bra blev det. Han t.om schamponera trailern utvändigt. Efter en stund kom även Jonas och hans blev tvättad efter mig.

Vid 1345 så kom till slut iväg. Det var en väldigt fin väg att köra. Vi missade många vyer när vi körde i mörkret. Det var 19grader och sol när vi lämnade Aten. Körde genom både regn och sol dom 19milen till Patras.

3mil innan Patras så stannade vi på Shell så Jonas fick tanka. Det drog ut på tiden så jag for i förväg så jag skulle hinna tanka med. Jag hittade en BP i Patras där fick tanka.
Gjorde som vanligt jag, men innan det kom nån diesel så kom en kille och hjäpte mej. Första gången i mitt liv jag har varit med om bemannad pump. Hade faktiskt hellre gjort det själv. Jag känner mig så dum när man bara tittar på. Likadant när bilen blev tvättad.

Körde sen ut på vägen in i byn. Efter ett tag så kände jag inte igen mej... Då blev jag orolig. Tydligen så skulle jag ha svängt ner där BP låg men jag var så koncentrerad på macken så jag tänkte inte på skyltningen och GPSen ville ha mej rakt fram. Men efter nå trånga gathörn och efter hjälp av en söt grekiska så kom jag rätt och sen var jag. Fick springa till biljettkontoret. Och springa är inte min grej.. Där träffade jag Jonas.
Efter vi fått ut biljetterna så körde vi fram emot båten. Det är rätt kul faktiskt, att innan man kör ombord var det militärer som kollar så att man inte ha nå oanmälda resenärer på ekipaget. Men det hade jag inte så jag fick köra in.

Står bra till, kommer fort ut i Ancona. Båten är mycket fräschare och lyxigare än den vi åkte till Grekland med.
Vi gick och åt efter en dusch. Det blev kyckling och strips. Kunde ha smakat bättre. Sen gick jag till internetcafet men upptäckte att internet funkade inte. Då såg jag en som satt med sin laptop och surfa och han berättade hur jag fick tag på det. Så nu sitter jag här..

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit vilken resa. Det här var roligt att läsa. :)