lördag 20 december 2008

Skulle va kul om ni kunde lämna ett avtryck i gbn. Så jag vet vem som läser..

Måndag (efter senaste blogginlägget)



Chefen ringde och berättade att det inte finns nå lass före jul. Det var ju fan.. Måsta va ledig över jul.. Sitta ensam i lägenheten i Jönköping. Det finns planer på att åka hem till Övik.. Iden är att lifta med Jonas bil ner till Göteborg där jag ska få låna en bil av Mattias så jag kan ta mej till Jonköping.


Tisdag


Kom iland vid 15-tiden. Innan man fick lämna båten så kom en man fram och ville se trailern. Jag gick bak och öppna och eftersom jag var tom så gick det fort. Jag var andra bilen som kom ut, Jonas var långt bakom. Så jag började köra mot motorvägen. Vi hade bestämt att träffas på första rastplatsen på motorvägen. Körde ca 10min innan jag kom till betalstationen och 5km efter den så hittade jag en mack jag väntade in Jonas på. När han kom så tog han vatten av mej. Har 30liter med mej. Tänkt som diskvatten men har inte behövt det än. Efter han fyllt sin 5liters dunk så gav vi oss iväg.


Vägen från Ancona upp till Rimini var fantastisk. Man såg det gröna vatten slå in mot stranden. Första gången jag ser ett grönt hav faktiskt. Har aldrig varit på solsemester.
När vi kommer upp mot Rimini så svänger vägen in mot inlandet och bort från havet. Synd.. Vi matar mil efter mil. Tog rast på en vägkrog 5mil innan Verona. Vi skulle lasta på ett ställe innanför Bolzano, sista staden innan Alperna.


Det var sagt att vi skulle lasta på samma ställe men det skiljde 5mil mellan våra gpser.. Så vi stannade på en mack och lånade en lokal karta. Där upptäckte vi att vi inte skulle till samma ställe. Det var åt samma håll men jag skulle köra 4mil mer än Jonas. Så vi svängde av motorvägen i Bolzano och ut på en annan motorväg. Ju längre in vi kom desto mindre blev vägen. Jonas svängde av till sitt ställe och jag fick fortsätta på en mindre landsväg genom byar och det var uppför hela tiden. Hade en annan trailer framför mej så han höll takten.


Kom till slut fram till Miro. Det var ett stort ställe med ca 12portar. Dom hade markerat parkeringsrutor för lastbilar så jag backa in och la mej.



Onsdag



Vaknade vid halv nio. Gick in på kontoret och anmälde mej. Fick höra att jag skulle få vänta ett tag, så jag gick ut och åt frukost. Det var dimmigt så man såg inte omgivningarna.



Efter en halvtimme så kom en man ut och sa åt mej att backa in i port 2.
Eftersom man blir lastad så satte jag mej och titta på tv i datorn. Efter ett tag så öppnade jag gardin och fick se att dimman hade lättat. Vilket landskap!!!
Det var en 3000m hög bergskedja runt omkring mej. Helt sanslöst.

Efter 6h var jag lastad och fick åka. Körde genom ett fantastiskt landskap. Ringde till Jonas och han var färdig samtidigt som mej. Lite tur där. Körde ut till motorvägen och upp till Venitano, där tullen låg. Jag fick mina papper på en gång men det skulle ta en timme för Jonas. Så vi gick och åt. Åt tillsammans med en norsk vi träffade på båten.
Efter maten gick jag och handla lite och Jonas fixa sina papper.


Innan vi var ute på vägen igen så hade det mörkna. Synd, missa alla berg.
Men ganska högt upp så körde vi genom en dal. Det låg en slalombacke alldeles brevid vägen som lös upp hela dalen. Det var helt otroligt vackert. Under bron, långt ner i dalen låg ett samhälle. Det var häftigt.


Efter mycke utför och efter att ha passerat Innsbruck så kom vi ner till Tyskland. Svängde in på första macken och köpte Maut. Efter det så körde vi ett par timmar och hittade sen en parkering som man fick stå på för 2euro. Sen vart det godnatt



Torsdag.


Vaknade 0930. Gick och åt frukost och sen ut på vägen. Efter 65 mycket tråkiga mil genom ett grått Tyskland så kom vi till slut fram till båten i Rostock. Köra genom Tyskland är otroligt sövande. Ingenting att se. 2,3 och 4filigt. Förbi städer, inte genom dom. Kom till Rosotck 3h innan båten gick. Tur man har datorn.. Jag var andra bilen som fick köra ombord. Parkerade, kopplade in strömmen till aggregatet och gick in till receptionen och köpte nya Trailer. Där är jag med.. Gick sen och åt.
Innan båten gick så låg jag i sängen och läste Trailer. Godnatt



Fredag.



Kom iland 0600. Var andra bilen ut och satte fart mot Oslo. Jonas skulle till åkeriet i Hässleholm så vi skiljdes åt där.

På vägen uppöver så ringde chefen och berättade att jag skulle få lasta på söndag.

YES!! Portugal nästa!!


Körde upp till Stenungsund där jag tog 45min rast och sen upp till Simons i Uddevalla och tankade. Ringde Uffe och han var nära tullen på väg ner så vi bestämde att mötas i Tanum. Det var kul att träffa Uffe och surra en stund. Han skulle få 16dagar ledigt nu över jul så han hade hemlängtan..

Vi skiljdes åt och jag körde upp till Stene livs som ligger efter E6. Köpte lite mat och lite annat onyttigt och fortsatte sen upp till tullen.
I tullen stötte jag på en norrman som hade en skylt i fronten på sin Scania. Det var en skylt som man kunde skriva vad som helst på. Nu stod det God jul på den. Men man kunde skriva vad som helst. Som bussarna kan. Man kan ha mycke kul med en sån..:)



Körde upp till Statoil i Vestby där jag står nu. Finns internet inne på vägkrogen, inte i lastbilen. Men huvudsaken att man har internet. Ska ha veckovila här. Imorrn bitti ska jag upp till Oslo och lossa äpplena och sen till TBS och lasta fisk till Lissabon.. Ska bli intressant..

Bilder från resan:

Bilbytet i Göteborg

.

En typisk hytt i en färja. Här är det båten Trelleborg-Rostock

Tankning i Österrike

.

Så här såg det ut i norra Italien. Vingårdar överallt

Båten jag åkte Ancona-Patras med.

Ancona, Italien. Taget från båten

Solnedgång över Italien. Bild jag är nöjd över..

Första stoppet med båten. Igoumenitsa,Grekland

Slutdestinationen. Patras. Stad med 223000inv.

Körde ju fel i Aten. Lite liten väg för 17,5m lastbil..

Harrys Truckstop i Aten. Där vi sov och tvättade bilarna.

Jonas nytvättade 2006 Volvo FH12 460.


Vägen mellan Aten-Patras...




Närmsta jag varit en palm i dagsljus..




Solnedgång i Grekland. Strax innan jag är framme vid båten. Fin bild va..?



Utsikten från lastbilen vid lastningen i Italien.





Vägen från lastningen, ut till motorvägen.




Upp mot Österrike.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läs ju
/Nonne

Anonym sa...

Jag med.

Anonym sa...

Stampar av ett avtryck jag med då...;-)