lördag 7 juni 2008

en underbar dag

Idag har det inte blivit mycket köra men det gör ingenting. Man ska va ledig ibland med..



Imorse skulle väckarn ringa 0650 men jag vakna 10 min före. Satte mej direkt vid ratten och drog upp till Helsingborg. Där var det bara att backa emot 0740, hade lasstid 0800 så det gjorde ju inget. Kollin, som var 5 till antalet, var klar och lastades av en truckförare. Så det gick ju smidigt. Hade hört igår att jag skulle lasta till Belgien men blev ändrat till Luxembourg. Efter jag var klar så skulle vi plombera dörrarna men vajern man använder var trasig så jag fick åka och plocka ut en ny på en trailerverkstad i Malmö. Där jobbade bara polskar så det var lite bekymmer med kommunikation. Har upptäckt att det är vanligt med polsk arbetskraft här nere.


For sen till åkeriet där jag bytte lina och satte dit plomberingen. En av trasnportledarna jobbade så att han kunde se till så att den kom iväg ordentligt. Det var en bil som kom med Travemundefärjan, föraren var från Polen och skulle sluta nu för den enda transportledaren som pratar polska sluta igår. Så han skulle flyga hem. Istället kom en annan kille, som var i min ålder, och en ny kille, som drog söderut med den. Under tiden vi vänta på färjan så tog jag å transportledarn hans privatbil en sväng runt stan så jag fick se hur det såg ut. Malmö är faktiskt en väldigt fin stad, jag hade ingen aning.




Sen när bilen drog med trailern jag lasta så tog jag "min" dragbil och for en sväng. Parkerade på ICA Maxi bakom Turning Torso. Sen gick jag längs kajpromenaden och upptäckte ett underbart ställe. Dom har byggt en helt nytt bostadsområde runt Torso. Åsså trädäck där folk låg o sola o bada. Otroligt med folk var det, helt sanslöst. Trädäcket var säkert 500m långt. Småbåtshamn med båtar man inte ens har råd att gå ombord på. Princess 42 å sånt. Restauranger och glassbarer å skit. Det kändes som utomlands nånstans. Perfekt utsikt över Öresundsbron och Danmark såg man i horisonten. Båtar i vattnet till förbannelse.





Innan jag gick vidare så åt jag på en av restaurangerna. Rostbiff o potatissallad. Inte pot.sallad som man är van vid utan med kokta minipotatisar,salladsblad,rödlök och en vit jättegod dressing. Skitgott!



Efter jag hade intagit måltiden så gick jag till stranden, Sibbarp. Den ligger mellan området jag berätta om nyss och Öresundsbron. Jättelång strand, långgrunt och med varierande kvalitet på sanden. Jag tog av mej foppatofflorna och gick i vattnet bortöver. Jätteskönt var det, tack vare att var långgrunt. Men det var många som bada.



Efter en stund så såg jag folk som åt glass och upptäckte att det fanns en glasskiosk ovanför stranden så då vart det en glass också. Efter en stunds promenad så kom jag till en pir som stack en 100m rätt ut. Gick ut och tittade på folket som bada där det var djupt. Efter en stund så kom det ett par som hoppa ner, tänkte inte så mycke på dom men när jag gick därifrån så mötte jag dom när dom kom upp ur vattnet. Efter en sekunds reflekterande så såg jag vem det var... Hanna! Vi gick 1an-9an tillsammans och bodde grannar i flera år i Kroksta. Hur stor är sannolikheten på det.. Jag vet att hon bor här men ändå.. Vi har inte setts på minst 6-7år, jag hade glömt bort hennes röst till å me. Vi stod och prata en stund å sen så gick vi till deras grejer vid stranden och fortsatte prata. Hennes sambo var med också. Helt otroligt.. Vi följdes åt till bilen och eftersom dom skulle handla på Maxi så åkte jag med dom till min bil. Efter att dom hade tittat i min bil, ingen av dom visste hur det var i en lastbil, så handla vi tillsammans, dom köpte käk å godis för dom skulle inatt köra bil till Salzburg å se på EM-fotboll. Dom hade nå kompisar som var på väg ner från Sthlm.


Så nu sitter jag i bilen och njuter av jordgubbar som jag köpte och ska på en halvtimme köra ner till Trelleborg för att hämta trailern jag ska lossa i Nässjö på måndagmorron. Imorron bitti blir det ju lossning o lastning också. Så där emellan kanske man hinner med en strandpromenad till. Jag ska dit igen kan jag säga, Det är ju bara början av sommarn..

Kan sluta med att skriva att jag har funderat en hel del idag på varför man envisas med att bo i Norrland..

























¨









Inga kommentarer: